, Organisation Mondiale de la Santé, 2008.

A. Coulter, S. Parsons, and A. J. Synthèse, Analyse des systèmes et des politiques de santé -Où sont les patients dans la prise de décisions concernant leurs propres soins de santé ? Organisation mondiale de la santé, 2008.

J. F. D'ivernois and R. Gagnayre, Apprendre à éduquer le patient, Approche pédagogique : l'école de Bobigny, 5 e éd, 2016.

J. F. D'ivernois and R. Gagnayre, Vers une démarche de qualité en éducation thérapeutique du patient, ADSP, vol.39, pp.14-16, 2002.

J. F. D'ivernois and R. Gagnayre, L'éducation thérapeutique : une pédagogie au service de la santé publique. ADSP n°100 septembre, 2017.

R. B. Johnson and A. J. Onwuegbuzie, Mixed methods research: a research paradigm whose time has come, Educ Res, vol.3, issue.7, pp.14-26, 2004.

J. W. Creswell, M. D. Fetters, and N. V. Ivankova, Designing a mixed methods study in primary care, Ann Family Med, vol.2, issue.1, pp.7-12, 2004.

R. Mucchielli, L'analyse de contenu des documents et des communications, vol.224, p.p, 2006.

P. Paillé and A. Mucchielli, L'analyse qualitative en sciences humaines et sociales

D. Sur,

C. Fournier and P. Buttet, Éducation du patient dans les établissements de santé français : l'enquête EDUPEF, INPES Évolutions, vol.9, pp.1-6, 2008.

M. Husson, P. Chassseral, D. Andrade, V. Crozet, C. Rugard et al., Étude descriptive des programmes d'éducation thérapeutique de l'assistance publique Hôpitaux de, 2011.

, Educ Ther Patient/Ther Patient Educ, vol.6, issue.2, p.20101, 2014.

S. Parron, S. Gentile, P. Enel, L. Benhaïm, J. Ferrandino et al., en 2008 avant la parution des textes officiels sur les autorisations de l'Agence régionale de santé, Rev Epidemiol Santé Publique, vol.61, issue.1, pp.57-65, 2013.

A. Vallée, B. Affeltranger, and A. Joly, Étude descriptive et analytique de l'offre des programmes d'éducation thérapeutique du patient de la région Picardie, Educ Ther Patient /Ther Patient Educ, 2016.

, Recommandations pour la pretique clinique. Éducation thérapeutique du patient asthmatique, Agence Nationale d'Accréditation et d'Évaluation en Santé (ANAES), 2001.

F. Santé-publique, Surveillance épidémiologique de l'asthme en France

, « Structuration d'un programme d'éducation thérapeutique du patient dans le champ des maladies chroniques » -Guide méthodologique -juin, 2007.

O. Gross, L'engagement des patients au service du système de santé. Paris : Doin Éditions, 2017.

A. Grover and A. Joshi, An overview of chronic disease models: a systematic literature review, Global J Health Sci, vol.7, issue.2, pp.210-227, 2015.

P. Y. Traynard and R. Gagnayre, Éducation thérapeutique du patient en ville et sur le territoire. Paris : Maloine, p.311, 2013.

A. Schieber, M. Kelly-irving, and C. Rolland, Do doctors and patients agree on cardiovascular-risk management recommendations post-consultation? The INTERMEDE study, Br J Gen Pract 1 mars, vol.61, issue.584, pp.105-111, 2011.

D. Nutbeam, Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century, Health Promot Int, vol.9, issue.3, pp.259-267, 2000.

K. Sørensen, J. M. Pelikan, F. Ro?thlin, K. Ganahl, Z. Slonska et al., Health literacy in Europe: comparative results of the European health literacy survey (HLS-EU), Eur J Public Health déc, vol.25, issue.6, pp.1053-1058, 2015.

C. Desprès, Significations du renoncement aux soins : une analyse anthropologique, vol.31, pp.71-96, 2013.

J. Ducos and «. , éducation thérapeutique pour diabétiques adultes en Île-de-France : un défi àl 'équité », Prat Organ des Soins, vol.43, pp.1-7, 2012.

J. F. D'ivernois, R. Gaganyre, and M. Morsa, ETP précédant la sortie du patient, une nouvelle frontière pour l'ETP. Educ Ther Patient/ Ther Patient Educ, 2017.

A. Margat, Educ Ther Patient/Ther Patient Educ, vol.10, p.20205, 2018.

T. M. Koelling, M. L. Johnson, R. J. Cody, and K. D. Aaronson, Discharge education improves clinical outcomes in patients with chronic heart failure, Circulation, vol.18, issue.2, pp.179-185, 2005.

A. S. Lord, H. M. Carman, E. T. Roberts, V. Torrico, E. Goldmann et al., Discharge educational strategies for reduction of vascular events (DESERVE) : design and methods, Int J Stroke, vol.10, issue.A100, pp.151-154, 2015.

R. Mcleod-sordjan, B. Krajewski, P. Jean-baptiste, J. Barone, and P. Worral, Effectiveness of patient-caregiver dyad discharge interventions on hospital readmissions of elderly patients with community acquired pneumonia: a systematic review, JBI Libr Syst Rev, vol.9, issue.14, pp.437-463, 2011.

N. P. Kato, K. Kinugawa, M. Sano, A. Kogure, F. Sakuragi et al., How effective is an in-hospital heart failure self-care program in a Japanese setting? Lessons from a randomized controlled pilot study, Patient Prefer Adherence 18 févr, vol.10, pp.171-181, 2016.

N. Kommuri, M. Johnson, and T. M. Koelling, Relationship between improvements in heart failure patient disease specific knowledge and clinical events as part of a randomized controlled trial, Patient Educ Couns, vol.86, issue.2, pp.233-238, 2012.

M. Rushton, M. Howarth, M. J. Grant, and F. Astin, Person-centred discharge education following coronary artery bypass graft: A critical review, J Clin Nurs déc, vol.26, pp.5206-5215, 2017.

N. Majid, S. Lee, and V. Plummer, The effectiveness of orthopedic patient education in improving patient outcomes: a systematic review protocol, JBI Database Syst Rev Implementation Reports, vol.13, issue.1, pp.122-133, 2015.

C. Zhang, L. Zhang, L. Huang, R. Luo, and J. Wen, Clinical pharmacists on medical care of pediatric inpatients: a single-center randomized controlled trial, PloS One, vol.7, issue.1, p.30856, 2012.

C. Fournier, M. Frattini, M. Naiditch, P. Traynard, R. Gagnayre et al., Comment les médecins généralistes favorisent-ils l'équité d'accès à l'éducation thérapeutique pour leurs patients ?, vol.1, pp.69-80, 2018.

D. Sur,

J. Delavaud, C. Parmentier, H. Siahmed, A. Vergnenègre, N. Parneix et al., Application de la méthode de projet pour l'élaboration d'une Unité transversale d'éducation du patient -UTEP, Educ Ther Patient/Ther Patient Educ, 2016.

X. De-la-tribonnière and P. Lafitte, Les évaluations quadriennales: Intervention en plénière et compte-rendu d'atelier

, Journal de l'AFDET mai-août, vol.26, issue.2, pp.27-30, 2016.

A. Kennedy, A. Rogers, C. Chew-graham, T. Blakeman, R. Bowen et al., Implementation of a self-management support approach (WISE) across a health system: a process evaluation explaining what did and didn't work for organisations, clinicians and patients, Science, vol.9, p.129, 2014.

L. Beyragued, D. Beaudrap, P. Bouchet, C. Fabry, and J. , L'éducation du patient au sein des hôpitaux de Rhône-Alpes : état des lieux à partir d'une enquête déclarative. Enquête Ephora en région Rhône-Alpes 2005, identification des programmes d'éducation du patient à l'hôpital dans la région Rhône Alpes, Santé Publique, vol.18, issue.4, pp.549-558, 2006.

C. Godot, J. Robert, M. Meux, R. Cheurfi, A. Benfradj et al., Évaluation quadriennale des 39 programmes d'éducation thérapeutique de l'hôpital Necker -Enfants malades : propositions d'amélioration pédagogique et organisationnelle, Educ Ther Patient/Ther Patient Educ 1 juin, 2015.

S. Dodson, S. Good, and R. H. Osborne, Health literacy toolkit for low -and middle-income countries: a series of information sheets to empower communities and strengthen health systems, Disponible sur, 2015.

D. Nutbeam, Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century, Health Promot Int. 9 janv, vol.15, issue.3, pp.259-67, 2000.

K. Sørensen, S. Van-den-broucke, J. Fullam, G. Doyle, J. Pelikan et al., Health literacy and public health: a systematic review and integration of definitions and models, BMC Public Health, vol.12, p.80, 2012.

R. Osborne, R. Batterham, G. Elsworth, M. Hawkins, and R. Buchbinder, The grounded psychometric development and initial validation of the Health Literacy Questionnaire (HLQ), BMC Pub Health, vol.13, p.658, 2013.

P. J. Schulzont, Social influences of health literacy and patient empowerment, Patient Educ Couns, vol.94, pp.2-3, 2014.

M. Kutner, E. Greenberg, Y. Jin, and C. Paulsen, The health literacy of America's adults: Results from the 2003 National assessment of adult literacy, 2006.

K. Sørensen, J. M. Pelikan, F. Röthlin, K. Ganahl, Z. Slonska et al., Health literacy in Europe: comparative results of the European health literacy survey (HLS-EU), Eur J Public Health. déc, vol.25, issue.6, pp.1053-1061, 2015.

P. Lombrail, T. Lang, and J. Pascal, Accès au système de soins et inégalités sociales de santé : que sait-on de l'accès secondaire ? Santé, Société et Solidarité, vol.3, issue.2, pp.61-71, 2004.

M. Heijmans, G. Waverijn, J. Rademakers, R. Van-der-vaart, and M. Rijken, Functional, communicative and critical health literacy of chronic disease patients and their importance for self-management, Patient Education and Counseling. janv, vol.98, issue.1, pp.41-49, 2015.

T. A. Miller, Health literacy and adherence to medical treatment in chronic and acute illness: A meta-analysis. Patient Educ Couns

D. Sur,

D. K. Moser, S. Robinson, M. J. Biddle, M. M. Pelter, T. S. Nesbitt et al., Health Literacy Predicts Morbidity and Mortality in Rural Patients With Heart Failure, J Card Fail. août, vol.21, issue.8, pp.612-620, 2015.

I. Kickbusch, J. Pelikan, F. Apfel, and T. Agis, Health Literacy: The Solid Facts, 1st edn. Copenhagen: World Health Organisation Regional Office for Europe, 2013.

P. Y. Traynard and R. Gagnayre, Éducation thérapeutique du patient en ville et sur le territoire, vol.311

A. Margat, V. De-andrade, and R. Gagnayre, Health Literacy" et éducation thérapeutique du patient : Quels rapports conceptuel et méthodologique ? Educ Ther Patient /Ther Patient Educ, vol.6, pp.10105-10106, 2014.

D. Levac, H. Colquhoun, O. 'brien, and K. K. , Scoping studies: advancing the methodology, Implement Sci, vol.5, p.69, 2010.

S. Clement, S. Ibrahim, N. Crichton, M. Wolf, and G. Rowlands, Complex interventions to improve the health of people with limited literacy: A systematic review, Patient Educ Couns. juin, vol.75, issue.3, pp.340-51, 2009.

A. Santo, A. M. Laizner, and L. Shohet, Exploring the value of audiotapes for health literacy: a systematic review, Patient Educ Couns, vol.58, pp.235-278, 2005.

A. Coulter and J. Ellins, Improving health literacy. In: Patient-focused interventions: a review of the evidence, Disponible sur, 2006.

J. Greene, E. Peters, C. K. Mertz, and J. H. Hibbard, Comprehension and choice of a consumer-directed health plan: an experimental study, Am J Manag Care, vol.14, issue.6, pp.369-76, 2008.

E. Peters, N. Dieckmann, A. Dixon, J. H. Hibbard, and C. K. Mertz, Less is more in presenting quality information to consumers, Med Care Res Rev, vol.64, issue.2, pp.169-90, 2007.

, Institut National de Prévention et d'Éducation pour la Santé. La nouvelle collection « pour comprendre

M. Galesic, G. Gigerenzer, and N. Straubinger, Natural frequencies help older adults and people with low numeracy to evaluate medical screening tests, Med Decis Making. juin, vol.29, issue.3, pp.368-71, 2009.

R. Garcia-retamero and M. Galesic, Communicating treatment risk reduction to people with low numeracy skills: a cross-cultural comparison, Am J Public Health, vol.99, issue.12, pp.2196-202, 2009.

S. W. Hwang, C. Q. Tram, and N. Knarr, The effect of illustrations on patient comprehension of medication instruction labels, BMC Fam Pract, vol.6, issue.1, p.26, 2005.

C. B. Mayhorn and R. C. Goldsworthy, Refining teratogen warning symbols for diverse populations, Birth Defects Res A Clin Mol Teratol, vol.79, issue.6, pp.494-506, 2007.

K. Ya-tes and A. Pena, Comprehension of discharge information for minor head injury: a randomized controlled trial in New Zealand, N Z Med J, vol.119, p.2101, 1239.

M. D. Bryant, E. D. Schoenberg, T. V. Johnson, M. Goodman, A. Owen-smith et al., Multimedia version of a standard medical questionnaire improves patient understanding across all literacy levels, J Urol. sept, vol.182, issue.3, pp.1120-1125, 2009.

F. A. Campbell, B. D. Goldman, M. L. Boccia, and M. Skinner, The effect of format modifications and reading comprehension on recall of informed consent information by low-income parents: a comparison of print, video, and computer-based presentations, Patient Educ Couns. mai, vol.53, issue.2, pp.205-221, 2004.

E. Y. Kang, H. W. Fields, A. Kiyak, F. M. Beck, and A. R. Firestone, Informed consent recall and comprehension in orthodontics: traditional vs improved readability and processability methods, Am J Orthod Dentofacial Orthop, vol.136, issue.4, pp.488-489, 2009.

A. E. Volandes, M. K. Paasche-orlow, M. J. Barry, M. R. Gillick, K. L. Minaker et al., Video decision support tool for advanced care planning in dementia: randomised controlled trial, BMJ, vol.338, p.2159, 2009.

L. A. Ferguson, R. Pawlak, and . Health-literacy, The Road to Improved Health Outcomes, The Journal for Nurse Practitioners. févr, vol.7, issue.2, pp.123-132, 2011.

H. Autorité-de-santé, Faire dire : Un outil pour améliorer la communication entre les professionnels de santé et les usagers, 2015.

I. Kickbusch, J. M. Pelikan, F. Apfel, and A. D. Tsouros, World Health Organization (eds.) Health literacy: the solid facts. Copenhagen: World Health Organization Regional Office for Europe, 2013.

K. Sørensen, J. M. Pelikan, F. Röthlin, K. Ganahl, Z. Slonska et al., Health literacy in Europe: comparative results of the European health literacy survey

, Eur J Public Health. déc, vol.25, issue.6, pp.1053-1061, 2015.

T. Sentell, K. K. Baker, A. Onaka, and K. Braun, Low Health literacy and poor health status in Asian Americans and Pacific islanders in Hawai'i, Journal of Health Communication: International Perspectives, vol.16, issue.sup3, pp.279-294, 2011.

S. E. Mitchell, E. Sadikova, and B. W. Jack, Health literacy and 30-day postdischarge hospital utilization, J Health Commun, vol.17, pp.325-338, 2012.

D. W. Baker, M. S. Wolf, and J. Feinglass, Health literacy and mortality among elderly persons, Arch Intern Med, vol.167, pp.1503-1509, 2007.

R. L. Sudore, K. Yaffe, and S. Satterfield, Limited literacy and mortality in the elderly: the health, aging, and body composition study, J Gen Intern Med, vol.21, pp.806-812, 2006.

N. D. Berkman, S. L. Sheridan, and K. E. Donahue, -Low health literacy and health outcomes: an updated systematic review, Ann Intern Med, vol.155, p.97, 2011.

M. Lytton, Health Literacy: An opinionated perspective, Am. J. Prev. Med, vol.45, pp.35-40, 2013.

Y. I. Cho, S. Lee, A. A. Crittenden, and K. S. , Effects of health literacy on health status and health service utilization amongst the elderly, Social Science & Medicine, vol.66, pp.1809-1816, 2008.

T. Sentell and K. Braun, Low Health Literacy, Limited English Proficiency, and Health Status in Asians, Latinos, and Other Racial/Ethnic Groups in California, Journal of Health Communication, vol.17, issue.3, pp.82-99, 2012.

P. Lombrail, T. Lang, and J. Pascal, Accès au système de soins et inégalités sociales de santé!!: que sait-on de l'accès secondaire!!? Santé, Société et Solidarité, 2004.

L. Náfrádi, An empirical test of the Health Empowerment Model: Does patient empowerment moderate the effect of health literacy on health status?, Patient Educ Couns, vol.101, issue.3, pp.511-517, 2017.

M. Heijmans, G. Waverijn, J. Rademakers, R. Van-der-vaart, and M. Rijken, Functional, communicative and critical health literacy of chronic disease patients and their importance for self-management. Patient Education and Counseling, vol.98, pp.41-49, 2015.

T. A. Miller, Health literacy and adherence to medical treatment in chronic and acute illness: A meta-analysis, Patient Educ Couns, vol.99, issue.7, pp.1079-1086, 2016.

D. K. Moser, S. Robinson, M. J. Biddle, M. M. Pelter, T. S. Nesbitt et al., Health Literacy Predicts Morbidity and Mortality in Rural Patients With Heart Failure, J Card Fail, vol.21, issue.8, pp.612-620, 2015.

P. Y. Traynard and R. Gagnayre, Éducation thérapeutique du patient en ville et sur le territoire, vol.311

. Ivernois-(d')-jf and R. Gagnayre, Apprendre à éduquer le patient, vol.3

, Therapeutic Patient education: continuing education programmes for health care providers in the field of prevention of chronic diseases: report of a WHO Working Group. Copenhagen: WHO regional office for Europe, 1998.

, Skills Matter: Further results from the survey of adult skills, OECD Skills Studies, 2016.

L. L. Zullig, F. Mccant, S. D. Melnyk, S. Danus, and H. B. Bosworth, A health literacy pilot intervention to improve medication adherence using Meducation® technology, Patient Educ Couns. mai, vol.95, issue.2, pp.288-91, 2014.

A. Santo, A. M. Laizner, and L. Shohet, Exploring the value of audiotapes for health literacy: a systematic review, Patient Educ Couns, vol.58, issue.3, pp.235-278, 2005.

N. D. Berkman, S. L. Sheridan, K. E. Donahue, D. J. Halpern, A. Viera et al., Health literacy interventions and outcomes: an updated systematic review, Evid Rep Technol Assess (Full Rep). mars, issue.199, pp.1-941, 2011.

A. Margat, R. Gagnayre, P. Lombrail, A. Andrade-v-de, and S. , Interventions en littératie en santé et éducation thérapeutique": une revue de la littérature, vol.29, pp.811-831, 2017.

J. W. Creswell, M. D. Fetters, and N. V. Ivankova, Designing a mixed methods study in primary care, Annals of Family Medicine, vol.2, issue.1, pp.7-12, 2004.

C. Rogers, Les phénomènes de groupe, Bugental JFT (dir.), Verecken JP (trad.) Psychologie et libération de l'homme. Verviers, pp.333-56, 1973.

N. Britten, Qualitative research:qualitative interviews in medical research, BMJ, vol.311, issue.6999, pp.251-254, 1995.

L. Bardin, Le Psychologue, vol.233, p.p, 1977.

R. Mucchielli, L'analyse de contenu des documents et des communications, vol.224, p.p

P. Paillé and A. Mucchielli, L'analyse qualitative en sciences humaines et sociales

S. Zenklusen, T. Bischoff, F. Panese, and P. Bodenmann, Compétences en santé déficientes: obstacle à une prise en charge optimale, Rev Med Suisse, vol.8, pp.1016-1021, 2012.

T. C. Davis, R. Michielutte, E. N. Askov, M. V. Williams, and B. D. Weiss, Practical assessment of adult literacy in health care, Health Educ Behav, vol.25, pp.613-637, 1998.

E. Long and S. Middleton, Patterns of participation in Canadian literacy and upgrading programs: Results of a national follow-up study, 2001.

G. V. Malicky, C. H. Katz, M. Norton, and C. A. Et-norman, Literacy Learning in a Community-based program, Adult Basic Education, vol.7, issue.2, pp.84-103, 1997.

D. Barton, Y. Appleby, R. Hodge, K. Tusting, and R. Yvanik, Relating Adults' lives and learning: participation and engagement in different settings (Rapport de recherche), 2006.

J. Crowther, M. Hamilton, and L. Et-tett, Leicester (UK): International Institute of Adult Continuing Education, Powerful Literacies, p.15, 0200.

I. S. Kirsch, A. Jungeblut, L. Jenkins, and A. Kolstad, Adult Literacy in America. A First Look at the Findings of the National adult Literacy Survey, 2002.

R. Couture, La signification que des personnes analphabètes accordent à leur vécu, 1997.

N. Lavoie, J. Levesque, S. Aubin-horth, L. Roy, and S. Roy, Obstacles à la participation des adultes peu scolarisés à des activités de formation dans un cadre d'éducation formel et non formel (Rapport de recherche), 2004.

M. Niks, . Allen, P. Davies, D. Mcrae, and K. Nonesuch, Dancing in the Dark? How do adults with little formal education learn?, 2003.

A. Bandura, Social cognitive theory of personality, Handbook of personality

P. Perrenoud and . Pédagogie-différenciée, Des intentions à l'action, 1997.

A. L. Berthoz and . Vicariance, Le cerveau créateur de mondes

D. W. Livingstone, Adult's Informal Learning: definitions, findings, gaps, and future research, 2001.

M. Taylor, Informal adult learning and everyday literacy practices, Journal of Adolescent and Adult Literacy, vol.49, issue.6, pp.500-509, 2006.

S. Aarts, D. Blower, R. Burke, E. Conlin, B. Howell et al., A slice of the Iceberg: Cross-Canada Study on Prior Learning Assessment and Recognition, 1999.

S. Aarts, D. Blower, R. Burke, E. Conlin, G. Lamarre et al., Feedback From Learners: A Second Cross-Canada Study of Prior Learning Assessment and Recognition, 2003.

D. W. Livingstone, M. Raykov, and C. Turner, Canadian Adults Interest in Prior Learning Assessment and Recognition: A 2004 National Survey. Ontario Institute of Studies in Education of the University of Toronto, 2005.

A. Tong, P. Sainsbury, and J. Craig, Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups, International Journal for Quality in Health Care, vol.19, p.1

, , pp.349-357, 2007.

C. A. Coleman, S. Hudson, and L. L. Maine, Health Literacy Practices and Educational Competencies for Health Professionals: A Consensus Study, J Health Commun. Dec, vol.18, issue.1, pp.82-102, 2013.

S. Karuranga, K. Sørensen, C. Coleman, and A. J. Mahmud, Health Literacy Competencies for European Health Care Personnel. HLRP: Health Literacy Research and Practice, 11 déc, vol.1, issue.4, pp.247-56, 2017.

M. S. Kaper, !Developing and pilot testing a comprehensive health literacy communication training for health professionals in three European countries, Patient Education and Counseling, vol.101, issue.1, pp.152-158

. Ocde.-l'importance-des and . Compétences, Nouveaux résultats de l'Évaluation des compétences des adultes. Études de l'OCDE sur les compétences. Éditions OCDE : Paris, 2016.

I. Kickbusch, J. M. Pelikan, F. Apfel, and A. D. Tsouros, Health literacy: The solid facts. Copenhagen : World Health Organization Regional Office for Europe, 2013.

T. Sentell, K. K. Baker, A. Onaka, and K. Braun, Low Health literacy and poor health status in Asian Americans and Pacific islanders in Hawai'i, J Health Comm, vol.16, pp.279-94, 2011.

K. Sørensen, J. M. Pelikan, and F. Röthlin, Health literacy in Europe: Comparative results of the European health literacy survey (HLS-EU), Eur J Public Health, vol.25, issue.6, pp.1053-1061, 2015.

Y. I. Cho, S. Lee, A. M. Arozullah, and K. S. Crittenden, Effects of health literacy on health status and health service utilization amongst the elderly, Social Science & Medicine, vol.66, pp.1809-1825, 2008.

T. Sentell, K. Braun, . Low-health, and . Literacy, Limited English Proficiency, and Health Status in Asians, Latinos, and Other Racial/Ethnic Groups in California, J Health Comm, vol.17, pp.82-99, 2012.

, Littératie en santé au Canada : Résultats initiaux de l'Enquête internationale sur l'alphabétisation et les compétences des adultes, 2007.

N. D. Berkman, S. L. Sheridan, K. E. Donahue, D. J. Halpern, and K. Crotty, Low Health Literacy and Health Outcomes : An Updated Systematic Review, Ann Inter Med, vol.155, pp.97-107, 2011.

P. Lombrail, T. Lang, and J. Pascal, Accès au système de soins et inégalités sociales de santé : que sait-on de l'accès secondaire ?, Santé Société et Solidarité, vol.3, issue.2, pp.61-71, 2004.

C. Fournier, M. Naiditch, M. Frattini, P. Y. Traynard, R. Gagnayre et al., Comment les médecins généralistes favorisent-ils l'équité d'accès à l'éducation thérapeutique de leurs patients

A. Jph and A. Lacroix, La technique des objectifs dans la prescription médicale et l'enseignement aux malades, Éducation permanente, vol.85, pp.137-52, 1986.

N. Dufaut, Analyse des pratiques de 12 médecins généralistes impliqués en éducation thérapeutiques. Thèse pour le doctorat en médecine générale, 2008.

A. Margat, V. De-andrade, R. Gagnayre, and . Health-literacy, Quels rapports conceptuel et méthodologique ? Education Thérapeutique du Patient, vol.6, pp.1-10, 2014.

A. Vinérier, Guide pratique et méthodologique. Paris : L'harmattan, 1995. 16. Association Lire et Écrire. Illettrisme : petit guide pratique. Reconnaître, Orienter, Motiver. Ed Association Lire et Écrire, 2012.

N. S. Morris, C. D. Maclean, L. D. Chew, and B. Littenberg, The Single Item Literacy Screener : Evaluation of a brief instrument to identify limited reading ability, BMC Family Practice, vol.7, p.21, 2006.

A. Margat, R. Gagnayre, P. Lombrail, V. Andrade, A. De et al., Interventions en littératie en santé et éducation thérapeutique : une revue de la littérature, Santé Publique, vol.29, issue.6, pp.811-831, 2017.

L. L. Zullig, F. Mccant, S. D. Melnyk, S. Danus, and H. B. Bosworth, A health literacy pilot intervention to improve medication adherence using Meducation 1 technology, Patient Educ Couns, vol.95, issue.2, pp.288-91, 2014.

A. Santo, A. M. Laizner, and L. Shohet, Exploring the value of audiotapes for health literacy : a systematic review, Patient Educ Couns, vol.58, issue.3, pp.235-278, 2005.

N. D. Berkman, S. L. Sheridan, and K. E. Donahue, Health literacy interventions and outcomes : an updated systematic review, Evid Rep Technol Assess (Full Rep), vol.199, pp.1-941, 2011.

N. Boivin, Alphabétisation en santé : pour un service favorisant l'empowerment de la clientèle

, Info Nursing, vol.44, issue.2, pp.18-19, 2013.

B. Abel and T. , Health and Modernity: The Role of Theory in Health Promotion, pp.43-73, 2007.

D. Sur,

M. Anaut, Psychologie de la résilience, 2015.

A. Ardila, M. Rosselli, and P. Rosas, Neuropsychological assessment in illiterates: visuospatial and memory abilities, Brain and Cognition, vol.11, issue.2, pp.147-166, 1989.

J. P. Assal and A. Lacroix, Actes du colloque : Formation à la prise en charge thérapeutique à domicile du diabète ou de la mucoviscidose, 1990.

M. Balcou-debussche, L'éducation des malades chroniques : une approche ethnosociologique, Éditions des Archives contemporaines, 2006.

M. Balcou-debussche, Analyse de résultats obtenus en contexte pluriel, à Mayotte. Education Thérapeutique du Patient / Therapeutic Patient Education, vol.5, pp.113-121, 2012.

M. Balcou-debussche, De l'éducation thérapeutique du patient à la littératie en santé: problématisation socio-anthropologique d'objets didactiques contextualisés, Éditions des archives contemporaines, 2016.

M. Bamberg and J. Reilly, Emotion, narrative, and affect: How children discover the relationship between what to say and how to say it, Social interaction, social context, and language: Essays in honor of Susan Ervin-Tripp, pp.329-341, 1996.

A. Bandura, Social cognitive theory, Annual Review of Psychology, vol.52, pp.1-26

L. Bardin, L'analyse de contenu, 1980.

J. M. Baren, E. D. Boudreaux, B. E. Brenner, R. K. Cydulka, B. H. Rowe et al., Randomized controlled trial of emergency department interventions to improve primary care follow-up for patients with acute asthma, Chest, vol.129, issue.2, pp.257-265, 2006.

K. Barnett, S. W. Mercer, M. Norbury, G. Watt, S. Wyke et al., Epidemiology of multimorbidity and implications for health care, research, and medical education: a cross-sectional study, The Lancet, vol.380, issue.9836, pp.37-43, 2012.

C. Barré-de-miniac and B. Lété, L'illettrisme : de la prévention chez l'enfant aux stratégies de formation chez l'adulte, 1997.

E. E. Bartlett, Historical glimpses of patient education in the United States, Patient Education and Counseling, vol.8, issue.2, pp.90085-90091, 1986.

D. Barton, Relating adults' lives and learning: participation and engagement in different settings, 2006.

P. F. Bass, J. F. Wilson, C. H. Griffith, and D. R. Barnett, Residents? Ability to Identify Patients with Poor Literacy Skills, Academic Medicine, vol.77, issue.10, pp.1039-1041, 2002.

R. W. Batterham, M. Hawkins, P. A. Collins, R. Buchbinder, and R. H. Osborne, Health literacy: applying current concepts to improve health services and reduce health inequalities, Public Health, vol.132, pp.3-12, 2016.

R. Bélisle, S. ;. Bourdon, J. Chen, J. S. Soroui, and S. White, The contribution of health literacy to disparities in self-rated health status and preventive health behaviors in older adults, Pratiques et apprentissage de l'écrit dans les sociétés éducatives, vol.7, pp.204-211, 2006.

A. Bentolila, De l'illettrisme en général et de l'école en particulier, 1996.

A. Bentolila, Tout sur l'école, 2004.

A. Bentolila and C. Bouthier, Le nouveau lettris: une méthode pour comprendre, lire, écrire, calculer : formation pour adultes et jeunes adultes, 2003.

C. Berchet and F. Jusot, État de santé et recours aux soins des immigrés : une synthèse des travaux français. Questions d'economie de la Santé, pp.1-8, 2012.

N. D. Berkman, T. C. Davis, and L. Mccormack, Health literacy: what is it, Journal of Health Communication, vol.15, pp.9-19, 2010.

N. D. Berkman, S. L. Sheridan, K. E. Donahue, D. J. Halpern, A. Viera et al.,

M. Viswanathan, Health literacy interventions and outcomes: an updated systematic review, Evidence Report/Technology Assessment, pp.1-941, 0199.

A. Berthoz, La décision, 2003.

J. Besse, Évaluer les illettrismes: diagnostic des modes d'appropriation de l'écrit : guide pratique, 2004.

L. Beyragued, P. De-beaudrap, C. Bouchet, and J. Fabry, L'éducation du patient au sein des hôpitaux de Rhône-Alpes : état des lieux à partir d'une enquête déclarative. Enquête Ephora en région Rhône-Alpes 2005, identification des programmes d'éducation du patient à l'hôpital dans la région Rhône Alpes, vol.18, pp.549-58, 2006.

T. Bodenheimer, K. Lorig, H. Holman, and K. Grumbach, Patient Self-management of Chronic Disease in Primary Care, Journal of American Medical Assocation, vol.288, issue.19, pp.2469-2475, 2002.

R. Y. Bourhis, S. Roth, and G. Macqueen, Communication in the hospital setting: A survey of medical and everyday language use amongst patients, nurses and doctors, Social Science & Medicine, vol.28, issue.4, pp.339-346, 1989.

É. Bouteyre and S. Ionescu, Réussite et résilience scolaires chez l'enfant de migrants, 2004.

I. Bragard, A. Margat, S. Dieng, and B. Pétré, Symposium « Regards croisés sur la littératie en santé, IX Congrès AFPSA Lyon. Disponible sur, 2017.

N. Britten, Qualitative interviews in medical research, British Medical Journal, vol.311, issue.6999, pp.251-253, 1995.

J. A. Bury, Education pour la santé : concepts, enjeux, planifications, 1988.

C. Buscail and A. Margat, Favoriser la consommation de fruits et légumes : l'exemple de Saint-Denis. La Santé en Action n°444, 2018.

C. Buscail, A. Margat, S. Petit, J. Gendreau, P. Daval et al.,

C. Julia, Fruits and vegetables at home (FLAM): a randomized controlled trial of the impact of fruits and vegetables vouchers in children from low-income families in an urban district of France, BMC public health, vol.18, issue.1, p.1065, 2018.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01883328

A. Buzin, L'Empowerment des patients questionne l'éducation thérapeutique de ses acteurs, CCOMS. Disponible sur, 2018.

C. Carayon, Lire: pour quoi faire? La représentation de la lecture chez l'enfant, Bulletin de Psychologie, issue.400, pp.215-221, 1991.

P. Carré, L'apprenance : vers un nouveau rapport au savoir, 2005.

C. M. Castro, C. Wilson, F. Wang, and D. Schillinger, Babel Babble: Physicians' Use of Unclarified Medical Jargon with Patients, American Journal of Health Behavior, vol.31, issue.1, pp.85-95, 2007.

C. Cavet, Y a-t-il aujourd'hui une définition de l'illettrisme qui s'impose à tous ? Économie & Humanisme, p.363, 2002.

G. Chauveau, Les jeunes enfants et l'entrée dans l'écrit. Migrants-Formation, vol.87, pp.22-45, 1991.

Y. I. Cho, S. Y. Lee, A. M. Arozullah, and K. S. Crittenden, Effects of health literacy on health status and health service utilization amongst the elderly, Social Science Medicine, vol.66, issue.8, pp.1809-1816, 2008.

K. Collette, J. Rousseau, I. Clerc, and S. Clamageran, Littératie et droits en matière de santé et de services sociaux. Communication Information médias théories pratiques, vol.30, 2012.

, Littératie en santé au Canada: résultats initiaux de l'enquête internationale sur l'alphabétisation et les compétences des adultes, 2007.

L. Couturier, Étude phénoménologique sur la qualité de vie de personnes atteintes de cancer, 1996.

. Thèse,

J. Crowther, M. Hamilton, and L. Tett, Powerful Literacies, 2001.

D. Cutler and A. Lleras-muney, Making Americans Healthier: Social and Economic Policy as HealthPolicy, 2008.

D. M. Cutler and A. Lleras-muney, Understanding Differences in Health Behaviors by Education, Journal of health economics, vol.29, issue.1, pp.1-28, 2010.

B. Cyrulnik, Vilains petits canards (Les), 2001.

B. Cyrulnik, École et résilience, 2007.

V. De-andrade, A. Margat, J. Verheye, and R. Gagnayre, Information, éducation du patient et littératie en santé : un rôle à jouer pour les bibliothécaires/documentalistes en France ? Education Thérapeutique du Patient / Therapeutic Patient Education, vol.10, p.10502, 2018.

X. Debussche, V. Lenclume, M. Balcou-debussche, D. Alakian, C. Sokolowsky et al., Characterisation of health literacy strengths and weaknesses among people at metabolic and cardiovascular risk: Validity testing of the Health Literacy Questionnaire, SAGE Open Medicine, vol.6, p.205031211880125, 2018.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02146857

X. Debussche and M. Balcou-debussche, Analyse des profils de littératie en santé chez des personnes diabétiques de type 2 : la recherche ERMIES-Ethnosocio, vol.2, p.145, 2018.

A. Deccache and E. Vendhomme, Information et éducation du patient, 1989.

A. Deccache and K. Van-ballekom, From patient compliance to empowerment and consumer's choice: evolution or regression? An overview of patient education in French speaking European countries, Patient Education and Counseling, vol.78, issue.3, pp.282-287, 2010.

S. Dehaene, Les neurones de la lecture, 2007.

G. Dellatolas, L. Willadino-braga, L. D. Souza, G. N. Filho, E. Queiroz et al., Cognitive consequences of early phase of literacy, Journal of the International Neuropsychological Society, vol.9, issue.5, pp.771-782, 2003.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inserm-00086468

N. K. Denzin-&-y and . Lincoln, Strategies of qualitative inquiry, 1978.

N. K. Denzin, The research act: a theoretical introduction to sociological methods, 1988.

N. Depraz, Comprendre la phénoménologie: une pratique concrète, 2006.

C. Deschamps, L'approche phénoménologique en recherche: comprendre en retournant au vécu de l'expérience humaine, 1993.

K. J. Donald, H. Mcburney, H. Teichtahl, and L. Irving, A pilot study of telephone based asthma management, Australian Family Physician, vol.37, issue.3, pp.170-173, 2008.

P. A. Doudin and D. Martin, Conception du développement de l'intelligence et formation des enseignants. Revue Française de Pédagogie, vol.126, pp.121-132

J. Ducos, L'offre d'éducation thérapeutique pour diabétiques adultes en Île-de-France : un défi à l'équité. Pratiques et Organisation des Soins, vol.43, pp.1-7, 2012.

G. Duhamel and E. Grass, Prise en charge des personnes atteintes de maladies chroniques : quelles perspectives en France ?, Médecine des maladies Métaboliques, vol.1, pp.88-92, 2007.

P. Easton, V. A. Entwistle, and B. Williams, Health in the 'hidden population' of people with low literacy. A systematic review of the literature, BMC public health, vol.10, p.459, 2010.

L. C. Ehri, Learning to Read and Spell Words, Journal of Reading Behavior, vol.19, issue.1, pp.5-31, 1987.

E. Eme, L'examen psycholinguistique et neuropsychologique de personnes en situation d'illetrisme, p.16, 2006.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00115204

E. Eme, N. Nantes, and C. Delliaux, Analyse cognitive et linguistique de l'illettrisme : bilan des études et implications pour la formation. L'orientation scolaire et, 2011.

E. Eme, S. Chaminaud, J. Bernicot, and V. Laval, Capacités pragmatiques des adultes en situation d'illettrisme : compréhension du langage non littéral et connaissances métapragmatiques. L'Année psychologique, vol.111, p.3, 2011.

V. Espérandieu and J. Vogler, L'illettrisme, 2000.

P. Falzon, Enabling safety: issues in design and continuous design, Cognition, Technology & Work, vol.10, issue.1, pp.7-14, 2008.

V. Folia and M. H. Kosmidis, Assessment of Memory Skills in Illiterates: Strategy Differences or Test Artifact? The Clinical Neuropsychologist, vol.17, pp.143-152, 2003.

M. Formarier and G. Poilier-coutansais, Le cadre conceptuel dans la recherche, Recherches en Soins Infirmiers, vol.4, pp.73-78, 1986.

M. F. Fortin, Fondements et étapes du processus de recherche : méthodes quantitatives et qualitatives, 2010.

M. F. Fortin and J. Gagnon, Fondements et étapes du processus de recherche : méthodes quantitatives et qualitatives, 2016.

J. Foucaud, J. A. Bry, M. Balcou-debussche, and C. Eymard, Education thérapeutique du patient : modèles, pratiques et évaluation. Saint-Denis: Institut National de prévention et d'éducation pour la santé, 2010.

C. Fournier, P. Buttet, M. David, and E. Périgois, Education du patient dans les établissements de santé français : l'enquêt EDUPEF, Evolutions, issue.9, pp.1-6, 2008.

C. Fournier, M. Naiditch, and M. Frattini, Comment les médecins généralistes peuvent-ils contribuer à un accès plus équitable à l'éducation thérapeutique ? Médecine, vol.14, pp.268-272, 2018.

D. A. Freedman, K. D. Bess, H. A. Tucker, D. L. Boyd, A. M. Tuchman et al., Public health literacy defined, American Journal of Preventive Medicine, vol.36, issue.5, pp.446-451, 2009.

P. Freebody and A. Luke, Literacies programs: Debates and demands in cultural context, Prospect: An Australian Journal of TESOL, vol.5, issue.3, pp.7-16, 1990.

U. Frith, Beneath the surface of developmental dyslexia, Coltheart M. Beneath the surface of developmental dyslexia, vol.13, pp.301-330, 1985.

M. Gadotti, A escola e o professor: Paulo Freire e a paixão de ensinar, 2007.

R. Gagnayre, L'Education du patient : rôle de la formation pédagogique des soignants, Cahier Santé, issue.1, pp.334-338, 1991.

R. Gagnayre, L'éducation thérapeutique et les compétences du patient. Pour une pédagogie de la compétence, Annals of Dermatology and Venereology, vol.129, issue.8-9, pp.985-989, 2002.

P. Gagné, N. Leblanc, and A. Rousseau, Apprendre--une question de stratégies: développer les habiletés liées aux fonctions exécutives, pp.Chenelière- éducation, 2009.

J. Gerring, What Is a Case Study and What Is It Good for? The American Political Science Review, vol.98, pp.341-354, 2004.

J. Giasson, M. Baillargeon, R. Pierre, and J. Thériault, Le lecteur précoce au Québec: caractéristiques individuelles et familiales, Applied Psychology, vol.34, issue.4, pp.455-475, 1985.

R. Gijsen, N. Hoeymans, F. G. Schellevis, D. Ruwaard, W. A. Satariano et al., Causes and consequences of comorbidity: a review, Journal of Clinical Epidemiology, vol.54, issue.7, pp.661-674, 2001.

C. Godot, J. J. Robert, M. C. Meux, . R. Cheurfi, A. Benfradj et al., Évaluation quadriennale des 39 programmes d'éducation de l'hôpital Necker -Enfants malades: propositions d'amélioration pédagogique et organisationnelle. Education Thérapeutique du Patient / Therapeutic Patient Education, vol.10, p.10401, 2018.

R. L. Gottesman, R. E. Bennett, R. G. Nathan, and M. S. Kelly, Inner-city adults with severe reading difficulties: a closer look, Journal of Learning Disabilities, vol.29, issue.6, pp.589-597, 1996.

M. J. Grant and A. Booth, A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies, Health Information and Libraries Journal, vol.26, issue.2, pp.91-108, 2009.

T. Greenhalgh, Health literacy: towards system level solutions, British Medical Journal, vol.350, p.1026, 2015.

J. B. Grize, Logique et langage, 1990.

O. Gross, L'engagement des patients au service du système de santé, 2017.

A. Grover and A. Joshi, An Overview of Chronic Disease Models: A Systematic Literature Review, Global Journal of Health Science, vol.7, issue.2, pp.210-227, 2015.

F. Guillemin, E. Carruthers, and L. C. Li, Determinants of MSK health and disability--social determinants of inequities in MSK health, Best Practice & Research. Clinical Rheumatology, vol.28, issue.3, pp.411-433, 2014.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01801529

, Avis relatif à la mise en oeuvre de l'éducation thérapeutique du patient depuis la loi n°2009-879 du 21 juillet, 2009.

, Évaluation quadriennale d'un programme d'éducation thérapeutique du patient : une démarche d'auto-évaluation, 2014.

R. B. Haynes and D. L. Sackett, Compliance in Health Care, 1979.

M. Heijmans, G. Waverijn, J. Rademakers, R. Van-der-vaart, and M. Rijken, , 2015.

, Functional, communicative and critical health literacy of chronic disease patients and their importance for self-management, Patient Education and Counseling, vol.98, issue.1, pp.41-48

M. Hlady-rispal, La méthode des cas: Application à la recherche en gestion, 2002.

M. Husson, P. Chassseral, V. De-andrade, C. Crozet, M. Rugard et al., Étude descriptive des programmes d'éducation thérapeutique de l'Assistance publique -Hôpitaux de Paris. Education Thérapeutique du Patient / Therapeutic Patient Education, vol.6, p.20101, 2014.

J. Iguenane, Motivation et éducation thérapeutique : les clés de l'apprentissage du patient, Nutritions & facteurs de risques, vol.2, pp.27-30, 2004.

. Insee, L'enquête Information et Vie Quotidienne / Niveau national / Les chiffres / Illettrisme / Accueil, 1995.

J. F. Ivernois and R. Gagnayre, Vers une démarche de qualité en éducation thérapeutique du patient, vol.39, pp.14-16, 2002.

J. F. Ivernois and R. Gagnayre, Les programmes structurés d'éducation thérapeutique, pp.33-34, 2009.

J. D. Ivernois, Pratiques de l'éducation thérapeutique du patient dans le diabète, 2012.

J. D. Ivernois and R. Gagnayre, Apprendre à éduquer le patient: approche pédagogique : l'école de Bobigny, 2016.

J. P. Jaffré and M. Fayol, Orthographes. Des systèmes aux usages, 1997.

J. E. Jimenez, L. S. Siegel, and M. Lopez, The Relationship Between IQ and Reading Disabilities in English-Speaking Canadian and Spanish Children, Journal of Learning Disabilities, vol.36, issue.1, pp.15-23, 2003.

S. Johsua and J. J. Dupin, Introduction à la didactique des sciences et des mathématiques, 1993.

N. P. Kato, K. Kinugawa, M. Sano, A. Kogure, F. Sakuragi et al., How effective is an in-hospital heart failure self-care program in a Japanese setting? Lessons from a randomized controlled pilot study, Patient Prefer Adherence, vol.10, pp.171-181, 2016.

P. A. Kelly and P. Haidet, Physician overestimation of patient literacy: A potential source of health care disparities, Patient Education and Counseling, vol.66, issue.1, pp.119-122, 2007.

I. Kickbusch, J. M. Pelikan, F. Apfel, A. D. Tsouros, and O. Health, Health literacy: the solid facts. Copenhagen: World Health Organization Regional Office for Europe, 2002.

M. Bethesda and . Sur,

E. M. Kitagawa and P. M. Hauser, Differential Mortality in the United States: a Study in Socio-Economic Epidemiology, 1973.

J. Kivits, Everyday health and the internet: a mediated health perspective on health information seeking, Sociology of Health & Illness, vol.31, issue.5, pp.673-687, 2009.

T. M. Koelling, M. L. Johnson, R. J. Cody, and K. D. Aaronson, Discharge education improves clinical outcomes in patients with chronic heart failure, Circulation, vol.111, issue.2, pp.179-185, 2005.

N. V. Kommuri, M. L. Johnson, and T. M. Koelling, Relationship between improvements in heart failure patient disease specific knowledge and clinical events as part of a randomized controlled trial, Patient Education and Counseling, vol.86, issue.2, pp.233-238, 2012.

R. A. Krueger and M. A. Casey, Focus groups: a practical guide for applied research, 2000.

A. E. Kunst and J. P. Mackenbach, The size of mortality differences associated with educational level in nine industrialized countries, American Journal of Public Health, vol.84, issue.6, pp.932-937, 1994.

L. Lafortune and L. St-pierre, La pensée et les émotions en mathématiques: métacognition et affectivité, 1994.

T. Lang, M. Kaminski, and A. Leclerc, Report of the WHO commission on social determinants of health: a French perspective, European Journal of Public Health, vol.19, issue.2, pp.133-135, 2009.

I. Langis, Littératie et déterminants de la santé. Papier présenté à la 9ème journée de la prévention, 2014.

L. Bonniec, A. Haesebaert, J. Derex, L. Porthault, S. Préau et al., , 2016.

, Why Patients Delay Their First Contact with Health Services After Stroke? A Qualitative Focus Group-Based Study, PLoS ONE, issue.6, p.11

L. Bossé, Y. Lavallée, and M. , Empowerment et psychologie communautaire : aperçu historique et perspectives d'avenir, vol.18, pp.7-20, 1993.

J. Lebas, P. Chauvin, and B. Kouchner, Précarité et santé, 1998.

D. Leclercq, Audio-visuel et apprentissage, 1997.

V. Leclercq, Comment transmettre des savoirs sur la langue dans des actions de formation de base pour adultes? In C. Barré-de Miniac, B. Lété, L'illettrisme: de la prévention chez l'enfant aux stratégies de formation chez l'adulte, pp.279-296, 1997.

V. Leclercq, Formation de base des adultes et formation scolaire, XYZep, vol.29, 2007.

T. Lefèvre, J. F. Ivernois, &. , D. Andrade, V. Crozet et al., What do we mean by multimorbidity? An analysis of the literature on multimorbidity measures, associated factors, and impact on health services organization. Revue d'épidémiologie et de Santé Publique, vol.62, pp.305-314, 2014.

G. Lemmel and C. Meljac, Illettrisme: la société est-elle seule en cause? Migrants-Formation, vol.103, pp.35-48, 1995.

H. Lenoir, Regards sur l'illettrisme, 2014.

D. Sur,

B. Lété, L'illettrisme: de la prévention chez l'enfant aux stratégies de formation chez l'adulte, p.225, 1997.

D. W. Livingstone, Adults' Informal Learning: Definitions, Findings, Gaps, and Future Research, NALL Working Paper #21: NALL: New Approaches to Lifelong Learning, 2001.

P. Lombrail, T. Lang, and J. Pascal, Accès au système de soins et inégalités sociales de santé : que sait-on de l'accès secondaire ?, vol.3, pp.61-71, 2004.

E. Long, Patterns of Participation in Canadian Literacy and Upgrading Programs: Results of a National Follow-Up Study: ABC Canada Literacy Foundation, 2001.

A. S. Lord, H. M. Carman, E. T. Roberts, V. Torrico, E. Goldmann et al., Discharge educational strategies for reduction of vascular events (DESERVE): design and methods, Int J Stroke, vol.10, pp.151-154, 2015.

N. Majid, S. Lee, and V. Plummer, The effectiveness of orthopedic patient education in improving patient outcomes: a systematic review protocol. JBI database of systematic reviews and implementation reports, vol.13, pp.122-133, 2015.

G. V. Malicky, C. H. Katz, C. A. Norman, and M. Norton, Literacy Learning in a Community-Based Program, Adult Basic Education, vol.7, issue.2, pp.84-103, 1997.

J. Mancini, P. N. Butow, C. Julian-reynier, R. Dring, P. Festy et al., Question prompt list responds to information needs of myelodysplastic syndromes patients and caregivers, Leukemia Research, vol.39, issue.6, pp.599-605, 2015.

J. R. Marcantoni, K. Finney, and M. A. Lane, Using Health Literacy Guidelines to Improve Discharge Education and the Post-Hospital Transition: A Quality Improvement Project, American journal of medical quality : the official journal of the American College of Medical Quality, vol.29, issue.1, p.86, 2014.

A. Margat, V. De-andrade, and R. Gagnayre, Health Literacy" et éducation thérapeutique du patient : Quels rapports conceptuel et méthodologique? Education Thérapeutique du Patient / Therapeutic Patient Education, vol.6, p.10105, 2014.

A. Margat, R. Gagnayre, P. Lombrail, V. D. Andrade, and S. Azogui-levy, Interventions en littératie en santé et éducation thérapeutique : une revue de la littérature, vol.29, pp.811-820, 2017.

A. Margat, R. Gagnayre, and P. Lombrail, Etude de l'évaluation quadriennale des programmes d'éducation thérapeutique autorisés en Ile-de-France, 2017.

. Rapport-remis-À-l'ars-Île-de-france-disponible, A. Margat, M. Giacopelli, Y. Hemon, P. Lombrail et al., Évaluation quadriennale des programmes d'ETP en Île de France : un moyen de pilotage régional, Education Thérapeutique du Patient / Therapeutic Patient Education, vol.10, 2018.

A. Margat, Littératie en santé et éducation thérapeutique, 2018.

, , vol.67, pp.38-39

A. Margat and M. Morsa, Le médecin généraliste, un acteur central dans l'accompagnement des patients atteints de maladies chroniques faiblement alphabétisés, Médecine, issue.1, p.1, 2018.

M. G. Marmot, M. J. Shipley, and G. Rose, Inequalities in death-specific explanations of general paterns? The Lancet, vol.323, pp.1003-1006, 1984.

R. Mcleod-sordjan, B. Krajewski, P. Jean-baptiste, J. Barone, and P. Worral, Effectiveness of patient-caregiver dyad discharge interventions on hospital readmissions of elderly patients with community acquired pneumonia: a systematic review, JBI Libr Syst Rev, vol.9, issue.14, pp.437-463, 2011.

F. Meslé, Allongement de la vie et évolution des pathologies, Gérontologie et société, 27 / n°, vol.108, pp.15-34, 2004.

M. B. Miles and A. M. Huberman, Analyse des données qualitatives, 2003.

L. V. Miller and J. Goldstein, More efficient care of diabetic patients in a countyhospital setting, The New England Journal of Medicine, vol.286, issue.26, pp.1388-1391, 1972.

T. A. Miller, Health literacy and adherence to medical treatment in chronic and acute illness: A meta-analysis, Patient Education and Counseling, vol.99, issue.7, pp.1079-1086, 2016.

W. Mitic and I. Rootman, Une approche intersectorielle pour améliorer la littératie en santé des canadiens et canadiennes. Public Health Association of BC, 2012.

E. Mogford, L. Gould, and A. Devoght, Teaching critical health literacy in the US as a means to action on the social determinants of health, Health Promotion International, vol.26, issue.1, pp.4-13, 2011.

P. Mongeau and J. Hill, Relations entre l'explicitation, l'anticipation et la performance. Revue des sciences de l'éducation, vol.24, p.323, 1998.

M. M. Moquet, Inégalités sociales de santé : des déterminants multiples ". La Santé de l'homme n° 397, 2008.

M. Morisse, «Un art entre deux»: pratiques réflexives d'adultes dits «en difficultés» à l'écrit. TransFormations: recherches en éducation des adultes, vol.1, pp.136-147, 2008.

N. S. Morris, C. D. Maclean, L. D. Chew, and B. Littenberg, The Single Item Literacy Screener: evaluation of a brief instrument to identify limited reading ability, BMC Family Practice, vol.7, p.21, 2006.

D. K. Moser, S. Robinson, M. J. Biddle, M. M. Pelter, T. S. Nesbitt et al.,

K. Dracup, Health Literacy Predicts Morbidity and Mortality in Rural Patients With Heart Failure, Journal of Cardiac Failure, vol.21, issue.8, pp.612-618, 2015.

A. Mucchielli, Les processus intellectuels fondamentaux sous-jacents aux techniques et méthodes qualitatives, Recherches Qualitatives, issue.3, pp.1-27, 2007.

R. Mucchielli, L'analyse de contenu : des documents et des communications, 2006.

D. Naudin, R. Gagnayre, C. Marchand, and G. Reach, Éducation thérapeutique du patient : une analyse du concept de motivation, Médecine des Maladies Métaboliques, vol.12, pp.79-87, 2018.

M. D. Naylor, D. A. Brooten, R. L. Campbell, G. Maislin, K. M. Mccauley et al., Transitional Care of Older Adults Hospitalized with Heart Failure: A Randomized, Controlled Trial: follw-up of hospitalized elders, Journal of the American Geriatrics Society, vol.52, issue.5, pp.675-684, 2004.

M. Niks, . Allen, P. Davies, D. Mcrae, and K. Nonesuch, Dancing in the Dark? How do adults with little formal education learn?, 2003.

W. Ninacs, Empowerment et service social : approches et enjeux. Service social, vol.44, pp.69-93, 1995.

D. Nutbeam, Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century, Health Promotion International, vol.15, issue.3, pp.259-267, 2000.

D. Nutbeam, The evolving concept of health literacy, Social Science & Medicine, issue.12, pp.2072-2078, 1982.

J. Nuttin, Théorie de la motivation humaine : du besoin au projet d'action, 1991.

U. Ocde, Littératie, économie et société. Résultats de la première enquête internationale sur l'alphabétisation des adultes, 1995.

. Ocde, La littératie à l'ère de l'information : Rapport final de l'enquête internationale sur la littératie des adultes, Éditions OCDE. Disponible sur, 2000.

. Ocde, L'importance des compétences, Éditions OCDE, 2016.

D. R. Olson, The world on paper: the conceptual and cognitive implications of writing and reading, 1994.

A. R. Oman, « The epidemiological transition : a theory of the epidemiology of population change, The Milbank Memorial Found Quarterly, vol.49, pp.509-538, 1971.

, Charte d'Ottawa, 1986.

, Life skills education for children and adolescents in schools. Pt. 1, Introduction to life skills for psychosocial competence, Organisation Mondiale de la Santé. 7th Global Conference on Health Promotion. Disponible sur, 1994.

, Therapeutic Patient Education : continuing education programmes for health care providers in the field of prevention of chronic diseases, Copenhagen: World Health Organization, regional office for Europe, 1998.

, Innovative Care for Chronic Conditions: Building Blocks for Action, 2002.

R. H. Osborne, R. W. Batterham, G. R. Elsworth, M. Hawkins, and R. Buchbinder, The grounded psychometric development and initial validation of the Health Literacy Questionnaire (HLQ), BMC public health, vol.13, issue.1, p.658, 2013.

Y. M. Ousseine, A. Rouquette, A. Bouhnik, L. Rigal, V. Ringa et al., Validation of the French version of the Functional, Communicative and Critical Health Literacy scale (FCCHL), Journal of Patient-Reported Outcomes, vol.2, issue.1, p.3, 2018.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inserm-02570103

M. K. Paasche-orlow and M. S. Wolf, Promoting health literacy research to reduce health disparities, Journal of Health Communication, vol.15, pp.34-41, 2010.

P. Paillé and A. Mucchielli, L'analyse qualitative en sciences humaines et sociales, 2008.

G. Paquet, Partir du bas de l'échelle. Des pistes pour atteindre l'égalité sociale en matière de santé, vol.152, 2005.

S. Parron, S. Gentile, P. Enel, L. Benhaïm, J. Ferrandino et al., , 2013.

, Éducation thérapeutique du patient : état des lieux des programmes en région Provence-Alpes-Côte d'Azur en 2008 avant la parution des textes officiels sur les autorisations de l'Agence régionale de santé. Revue d'épidémiologie et de Santé Publique, vol.61, pp.57-65

M. Q. Patton, Enhancing the quality and credibility of qualitative analysis, Health Services Research, vol.34, issue.5, pp.1189-1208, 1999.

J. Pelicans, C. Fournier, and I. Aujoulat, Observance, auto-soin(s), empowerment, autonomie : quatre termes pour questionner les enjeux de l'éducation du patient dans la relation de soins, Actualités et Dossiers en Santé Publique, vol.66, pp.21-23, 2009.

F. Pellaud, R. Eastes, and A. Giordan, Un Modèle pour comprendre l'apprendre : le modèle allostérique, 2005.

M. D. Peters, C. M. Godfrey, H. Khalil, P. Mcinerney, D. Parker et al., Guidance for conducting systematic scoping reviews, International Journal of Evidence-Based Healthcare, vol.13, issue.3, pp.141-146, 2015.

B. Pétré, R. Gagnayre, V. De-andrade, O. Ziegler, and M. Guillaume, From therapeutic patient education principles to educative attitude: the perceptions of health care professionals – a pragmatic approach for defining competencies and resources, Patient Preference and Adherence, vol.11, pp.603-617, 2017.

R. Pierre, De l'alphabétisation à la littératie : le défi du XXIe siècle. Conférence d'ouverture. Actes du colloque Citoyens de demain : Quelle éducation, pp.37-51, 1994.

R. Pierre, Entre alphabétisation et littératie : les enjeux didactiques. Revue française de linguistique appliquée, pp.121-137, 2003.

J. Poissant, L'intégration de l'approche universelles et ciblée : l'universalisme pour soutenir le développement des enfants. LIEU,Institut national de santé publique du Québec, 2013.

M. Préau and A. Siméone, De l'expertise scientifique à l'expertise profane : Postures, enjeux et méthodes dans le champ de la psychologie de la santé, 2018.

Y. Prêteur and F. Sublet, Conduites épilangagières de lecteurs débutants vis-à-vis des livres de jeunesse selon leur éducation familiale et scolaire, Enfance, vol.42, issue.3, pp.107-122, 1989.

S. C. Ratzan and R. M. Parker, Introduction. In: National Library of Medicine Current Bibliographies in Medicine: Health Literacy, 2000.

O. Reboul, Les valeurs de l'éducation, 1992.

A. Reckwitz, Toward a Theory of Social Practices: A Development in Culturalist Theorizing, European Journal of Social Theory, vol.5, issue.2, pp.243-263, 2002.

M. K. Rhee, W. Slocum, D. C. Ziemer, S. D. Culler, C. B. Cook et al.,

L. S. Phillips, Patient adherence improves glycemic control. The Diabetes Educator, vol.31, pp.240-250, 2005.

C. Ribau, J. Lasry, L. Bouchard, G. Moutel, C. Hervé et al., , 2005.

, La phénoménologie : une approche scientifique des expériences vécues, Recherche en soins infirmiers, vol.81, issue.2, p.21

B. Riegel, D. K. Moser, S. D. Anker, L. J. Appel, S. B. Dunbar et al., State of the science: promoting self-care in persons with heart failure: a scientific statement from the, American Heart Association. Circulation, vol.120, issue.12, pp.1141-1163, 2009.

S. Riquet, N. Brun, F. Frete, C. Ammirati, R. Gagnayre et al., , 2016.

, L'éducation à la santé familiale, modélisation et expérimentation de nouvelles interventions éducatives à porter soins et secours -L'éducation à la santé familiale auprès d'adolescents. Education Thérapeutique du Patient / Therapeutic Patient Education, vol.8, p.20107

G. Rix and M. Biache, Enregistrement en perspective subjective située et entretien en re-situ subjectif : une méthodologie de la constitution de l'expérience. Intellectica, n°38, pp.363-396, 2004.

C. Roehrig, L'éducateur en promotion de la santé, un tuteur de résilience ? La santé en action, p.431, 2015.

C. Rogers, Les phénomènes de groupe In : Bugental JFT (dir.), Verecken JP, 1973.

, diffusion Inter-forum, pp.333-56

M. Romainville, Métacognition et performance à l'université, 1993.

F. P. Roth, D. L. Speece, and D. H. Cooper, A Longitudinal Analysis of the Connection between Oral Language and Early Reading, The Journal of Educational Research, vol.95, issue.5, pp.259-272, 2002.

E. Rusch, Éducation thérapeutique du patient et éthique : de l'impératif de santé publique aux droits des personnes et des usagers, Santé Publique, vol.29, issue.5, pp.601-603, 2017.

M. Rushton, M. Howarth, M. J. Grant, and F. Astin, Person-centred discharge education following coronary artery bypass graft: A critical review, Journal of Clinical Nursing, vol.26, pp.5206-5215, 2017.

M. Rutter, Resilience in the Face of Adversity: Protective Factors and Resistance to Psychiatric Disorder, The British Journal of Psychiatry, vol.147, issue.6, pp.598-611, 1985.

R. M. Ryan and E. L. Deci, Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being, American Psychologist, vol.55, pp.68-78, 2000.

C. Salisbury, L. Johnson, S. Purdy, J. M. Valderas, and A. A. Montgomery, , 2011.

, Epidemiology and impact of multimorbidity in primary care: a retrospective cohort study, The British Journal of General Practice: The Journal of the Royal College of General Practitioners, issue.582, pp.12-21

. Santébd, Aider les personnes en situation de handicap à se préparer à la consultation médicale

A. J. Scheen and D. Giet, , 2010.

, Revue Medicale De Liege, vol.65, issue.5-6, pp.239-245

A. Schieber, M. Kelly-irving, C. Rolland, A. Afrite, C. Cases et al., Do doctors and patients agree on cardiovascular-risk management recommendations post-consultation? The INTERMEDE study, The British Journal of General Practice: The Journal of the Royal College of General Practitioners, issue.584, pp.105-111, 2011.

M. Schurmans, Les solitudes, 2003.

J. G. Schwartzberg, A. Cowett, J. Vangeest, and M. S. Wolf, Communication techniques for patients with low health literacy: a survey of physicians, nurses, and pharmacists, American Journal of Health Behavior, vol.31, pp.96-104, 2007.

H. K. Seligman, F. F. Wang, J. L. Palacios, C. C. Wilson, C. Daher et al., Physician Notification of Their Diabetes Patients' Limited Health Literacy, Journal of General Internal Medicine, vol.20, issue.11, pp.1001-1007, 2005.

T. Sentell, K. K. Baker, A. Onaka, and K. Braun, Low health literacy and poor health status in Asian Americans and Pacific Islanders in Hawai'i, Journal of Health Communication, vol.16, pp.279-294, 2011.

T. Sentell and K. Braun, Low Health Literacy, Limited English Proficiency, and Health Status in Asians, Latinos, and Other Racial/Ethnic Groups in California, Journal of Health Communication, vol.17, pp.82-99, 2012.

D. Sicard and G. Haddad, Hippocrate et le scanner, 1999.

D. D. Sin, N. R. Bell, and S. F. Man, Effects of increased primary care access on process of care and health outcomes among patients with asthma who frequent emergency departments, The American Journal of Medicine, vol.117, issue.7, pp.479-483, 2004.

K. Sørensen, S. Van-den-broucke, J. Fullam, G. Doyle, J. Pelikan et al., Health literacy and public health: A systematic review and integration of definitions and models, BMC public health, vol.12, issue.1, p.80, 2012.

K. Sørensen, S. Van-den-broucke, J. M. Pelikan, J. Fullam, G. Doyle et al.,

H. Brand, Measuring health literacy in populations: illuminating the design and development process of the European Health Literacy Survey Questionnaire, 2013.

, BMC public health, vol.13, issue.1, p.948

K. Sørensen, . J. Pelikan, F. Röthlin, K. Ganahl, Z. Slonska et al.,

, European Journal of Public Health, vol.25, issue.6, pp.1053-1061

D. Sperber and D. Wilson, Relevance: communication and cognition, 1995.

M. A. Cambridge,

R. E. Stake, The Art of Case Study Research, 1995.

, Chronic Disease Self-Management Program', Chronic Disease Self-Management Program

K. E. Stanovich, L. S. Siegel, and A. Gottardo, Converging evidence for phonological and surface subtypes of reading disability, Journal of Educational Psychology, vol.89, issue.1, pp.114-127, 1997.

C. Stormacq, S. Van-den-broucke, and J. Wosinski, Does health literacy mediate the relationship between socioeconomic status and health disparities? Integrative review. Health Promotion International. day062, 2018.

A. Tanguy, L'approche énactive en éducationthérapeutique : une nouvelle perspective pédagogique pour un agir compétent du patient, Master 2ème année : Santé publique. Spécialité : Education Thérapeutique et Education en Santé), 2018.

C. Tarquinio and M. Tarquinio, L'observance thérapeutique: déterminants et modèles théoriques. Pratiques Psychologiques, vol.13, pp.1-19, 2007.

M. C. Taylor, Informal Adult Learning and Everyday Literacy Practices, Journal of Adolescent & Adult Literacy, vol.49, issue.6, pp.500-509, 2006.

L. F. Thomas and E. S. Harri-augstein, Self-organised learning: foundations of a conversational science for psychology, 1985.

K. H. Todd, Air bags and the teachable moment, Annals of Emergency Medicine, vol.28, issue.2, 1996.

P. Traynard and R. Gagnayre, Education thérapeutique du patient en ville et sur le territoire, 2013.

T. Turner, W. L. Cull, B. Bayldon, P. Klass, L. M. Sanders et al., Pediatricians and Health Literacy: Descriptive Results From a National Survey, Pediatrics, vol.124, pp.299-305, 2009.

, L'alphabétisation, un enjeu vital éducation pour tous, Unesco, 2006.

, Déclaration universelle sur la diversité culturelle : une vision, une plateforme conceptuelle, une boîte à idées, un nouveau paradigme, Unesco, 2003.

A. Vallée, B. Affeltranger, and A. Joly, Étude descriptive et analytique de l'offre des programmes d'éducation thérapeutique du patient de la région Picardie. Education Thérapeutique du Patient / Therapeutic Patient Education, vol.8, p.10104, 2016.

M. Van-den-akker, F. Buntinx, J. F. Metsemakers, S. Roos, and J. A. Knottnerus, , 1998.

, Multimorbidity in General Practice: Prevalence, Incidence, and Determinants of Co-Occurring Chronic and Recurrent Diseases, Journal of Clinical Epidemiology, vol.51, issue.5, pp.367-375

S. Van-den-broucke, A. ;. Renwart, J. Wang, M. Droomers, P. Spreeuwenberg et al., The relationship between health, education, and health literacy: results from the Dutch Adult Literacy and Life Skills Survey, Journal of Health Communication, vol.18, pp.172-184, 2013.

F. Varela, Invitation aux sciences cognitives, 1988.

A. Vicher, Guide des référentiels et des outils d'évaluation. Agence Nationale de Lutte Contre l'Illettrisme, 2004.

J. Vogler, La lutte contre l'illettrisme : repères. Agora débats/jeunesses, vol.15, pp.11-22, 1999.

R. Vourc'h, J. Rivière, F. De-la-haye, and J. Gombert, Journée Défense et Citoyenneté 2014 : un jeune sur dix handicapé par ses difficultés en lecture, 2015.

D. Vincent, Literacy. Interchange, vol.34, issue.2, pp.341-357, 2003.

A. Vinérier and . ;-l'harmattan, Combattre l'illettrisme: permis de lire, permis de vivre, 1994.

L. Vygotsky, Thought and language, Trans.), 1962.

E. H. Wagner, B. T. Austin, and M. V. Korff, Organizing Care for Patients with Chronic Illness, The Milbank Quarterly, vol.74, issue.4, pp.511-544, 1996.

E. H. Wagner, B. T. Austin, C. Davis, M. Hindmarsh, J. Schaefer et al., , 2001.

, Improving Chronic Illness Care: Translating Evidence Into Action, vol.20, pp.64-78

E. H. Wagner, C. Davis, J. Schaefer, M. Von-korff, and B. Austin, A Survey of Leading Chronic Disease Management Programs: Are They Consistent with the Literature?, Journal of Nursing Care Quality, vol.16, issue.2, pp.67-80, 2002.

N. Wallerstein and E. Bernstein, Empowerment Education: Freire's Ideas Adapted to Health Education, Health Education Quarterly, vol.15, issue.4, pp.379-394, 1988.

I. M. Wielawski, Improving chronic illness care, Royaume-Uni: HSMC, University of Birmingham and NHS Institute for Innovation and Improvement Disponible sur, 2006.

P. Wimpenny and J. Gass, Interviewing in phenomenology and grounded theory: is there a difference, Journal of Advanced Nursing, vol.31, issue.6, pp.1485-1492, 2000.

M. A. Winkleby, S. P. Fortmann, and B. Rockhill, Trends in cardiovascular disease risk factors by educational level: The Stanford five-city project, Preventive Medicine, vol.21, issue.5, p.90067, 1992.

J. Worthy and N. M. Viise, Morphological, phonological, and orthographic differences between the spelling of normally achieving children and basic literacy adults, Reading and Writing, vol.8, issue.2, pp.139-159, 1996.

H. S. Yin, B. P. Dreyer, K. L. Vivar, S. Macfarland, L. Van-schaick et al., Perceived barriers to care and attitudes towards shared decision-making among low socioeconomic status parents: role of health literacy, Academic pediatrics, vol.12, issue.2, pp.117-124, 2012.

Y. Yin, X. Zhang, D. Peng, and X. Li, Model validation and case study on internally cooled/heated dehumidifier/regenerator of liquid desiccant systems, International Journal of Thermal Sciences, vol.48, issue.8, pp.1664-1671, 2009.

C. Zhang, L. Zhang, L. Huang, R. Luo, and J. Wen, Clinical pharmacists on medical care of pediatric inpatients: a single-center randomized controlled trial, PLoS ONE, vol.7, issue.1, p.30856, 2012.

M. A. Zimmerman and J. Rappaport, Citizen participation, perceived control, and psychological empowerment, American Journal of Community Psychology, vol.16, issue.5, pp.725-750, 1988.

, L'éducation thérapeutique du patient doit : © Haute Autorité de Santé -2007 -FSETP1

, Ce document présente les points essentiels d'une des parties du guide méthodologique : « Structuration d'un programme d'éducation thérapeutique du patient dans le champ des maladies chroniques » -Guide méthodologique -juin, 2007.

, Ce guide méthodologique est consultable dans son intégralité sur www.has-sante.fr Pour approfondir, consulter les recommandations

, Pierre Lombrail 2,3 , Serge Hercberg 1,2 , Paule Latino-Martel 1 , Aurélie Maurice 3 and Chantal Julia 1,2 References 1. Dauchet L, Amouyel P, Hercberg S, Dallongeville J. Fruit and vegetable consumption and risk of coronary heart disease: a meta-analysis of cohort studies, Judith Gendreau, vol.1, pp.2588-93, 2006.

S. Hercberg and . Le, Programme National Nutrition Santé (PNNS) : un vrai programme de santé publique, Cah Nutr Diététique, vol.46, pp.5-10, 2011.

, WHO | Promoting fruit and vegetable consumption around the world, 2017.

X. Wang, Y. Ouyang, J. Liu, M. Zhu, G. Zhao et al., Fruit and vegetable consumption and mortality from all causes, cardiovascular disease, and cancer: systematic review and dose-response meta-analysis of prospective cohort studies, BMJ, vol.349, issue.29, pp.4490-4490, 2014.

Y. Gan, X. Tong, L. Li, S. Cao, X. Yin et al., Consumption of fruit and vegetable and risk of coronary heart disease: a meta-analysis of prospective cohort studies, Int J Cardiol, vol.183, pp.129-166, 2015.

P. Latino-martel, V. Cottet, N. Druesne-pecollo, F. Pierre, M. Touillaud et al., Alcoholic beverages, obesity, physical activity and other nutritional factors, and cancer risk: a review of the evidence, Crit Rev Oncol Hematol, vol.99, pp.308-331, 2016.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01440350

V. Miller, A. Mente, M. Dehghan, S. Rangarajan, X. Zhang et al., Fruit, vegetable, and legume intake, and cardiovascular disease and deaths in 18 countries (PURE): a prospective cohort study, Lancet, vol.390, pp.2037-2086, 2017.

. Fao/who, Workshop on Fruit and Vegetables for Health. Fruit and vegetables for health report of a joint FAO/WHO workshop, 2004.

. Fao/oms, Fruits Et Légumes Pour La Santé Rapport De L'atelier Conjoint Fao/Oms. Food & Agriculture Org, 2014.

S. Hercberg, S. Chat-yung, and M. Chauliac, The French National Nutrition and health program, Int J Public Health, vol.53, pp.68-77, 2001.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/inserm-00276274

L. Dibsdall, N. Lambert, R. Bobbin, and L. Frewer, Low-income consumers' attitudes and behaviour towards access, availability and motivation to eat fruit and vegetables, Public Health Nutr, vol.6, 2003.

D. Rose and R. Richards, Food store access and household fruit and vegetable use among participants in the US food stamp program, Public Health Nutr, vol.7, pp.1081-1089, 2004.

C. A. Vereecken, J. Inchley, S. V. Subramanian, A. Hublet, and L. Maes, The relative influence of individual and contextual socio-economic status on consumption of fruit and soft drinks among adolescents in Europe, Eur J Pub Health, vol.15, pp.224-256, 2005.

V. Deschamps, C. Bellin-lestienne, A. Noukpoapé, N. Darmon, and K. Castetbon, Facteurs associés aux consommations alimentaires des bénéficiaires de l'aide alimentaire: Etude ABENA. Cah Nutr Diététique, vol.42, pp.191-199, 2007.

K. Giskes, M. Avenda?o, J. Brug, and A. E. Kunst, A systematic review of studies on socioeconomic inequalities in dietary intakes associated with weight gain and overweight/obesity conducted among European adults, Obes Rev, vol.11, pp.413-442, 2010.

T. Andreyeva, M. W. Long, and K. D. Brownell, The impact of food prices on consumption: a systematic review of research on the price elasticity of demand for food, Am J Public Health, vol.100, pp.216-238, 2010.

A. Pilgrim, M. Barker, A. Jackson, G. Ntani, S. Crozier et al., Does living in a food insecure household impact on the diets and body composition of young children? Findings from the Southampton Women's, Survey J Epidemiol Community Health, vol.66, p.6, 2012.

N. Darmon and G. Carlin, Alimentation et inégalités sociales de santé en France. Httpwwwem-Premiumcomdatarevues00079960v48i5S0007996013000928, vol.48, pp.233-242, 2013.

D. Noia, J. Byrd-bredbenner, and C. , Determinants of fruit and vegetable intake in low-income children and adolescents, Nutr Rev, vol.72, pp.575-90, 2014.

J. D. Irala-estévez, M. Groth, L. Johansson, U. Oltersdorf, R. Prättälä et al., A systematic review of socio-economic differences in food habits in Europe: consumption of fruit and vegetables, Eur J Clin Nutr, vol.54, p.1601080, 2000.

. Buscail, BMC Public Health, vol.18, pp.1065-1078, 2018.

G. J. Stables, A. F. Subar, B. H. Patterson, K. Dodd, J. Heimendinger et al., Changes in vegetable and fruit consumption and awareness among US adults: results of the 1991 and 1997 5 a day for better health program surveys, J Am Diet Assoc, vol.102, pp.809-826, 2002.

S. Leather and E. Dowler, Intake of micronutrients in Britain's poorest fifth has declined, BMJ, vol.314, p.1412, 1997.

K. Giskes, G. Turrell, C. Patterson, and B. Newman, Socio-economic differences in fruit and vegetable consumption among Australian adolescents and adults, Public Health Nutr, vol.5, pp.663-672, 2002.

K. Castetbon, L. Lafay, J. Volatier, H. Escalon, C. Delamaire et al., Le Programme National Nutrition Santé (PNNS) : bilan des études et résultats observés, Cah Nutr Diététique, vol.46, pp.11-25, 2011.

K. Castetbon and S. Hercberg, Etude Nationale Nutrition Santé ENNS, 2006.

D. Grange, K. Castetbon, G. Guibert, M. Vernay, H. Escalon et al., Alimentation et état nutritionnel des bénéficiaires de l'aide alimentaire, 2013.

, Disparités socioéconomiques et alimentation chez les enfants-Résultats d l'étude INCA 2. Maison-Alfort: ANSES, ANSES, 2012.

N. Lien, L. A. Lytle, and K. I. Klepp, Stability in consumption of fruit, vegetables, and sugary foods in a cohort from age 14 to age 21, Prev Med, vol.33, pp.217-243, 2001.

V. Mikkilä, L. Räsänen, O. T. Raitakari, P. Pietinen, and J. Viikari, Consistent dietary patterns identified from childhood to adulthood: the cardiovascular risk in young Finns study, Br J Nutr, vol.93, p.923, 2005.

S. J. Te-velde, J. Twisk, and J. Brug, Tracking of fruit and vegetable consumption from adolescence into adulthood and its longitudinal association with overweight, Br J Nutr, vol.98, pp.431-439, 2007.

G. L. Ambrosini, P. M. Emmett, K. Northstone, and S. A. Jebb, Tracking a dietary pattern associated with increased adiposity in childhood and adolescence, Obesity, vol.22, pp.458-65, 2014.

S. E. Choi, H. Seligman, and S. Basu, Cost effectiveness of subsidizing fruit and vegetable purchases through the supplemental nutrition assistance program, Am J Prev Med, 2017.

G. Mensah and J. L. Gerberding, 5 a day program, Centers for Disease Control and Prevention, 2017.

D. R. Herman, G. G. Harrison, A. A. Afifi, and E. Jenks, Effect of a targeted subsidy on intake of fruits and vegetables among low-income women in the special supplemental nutrition program for women, infants, and children, Am J Public Health, vol.98, pp.98-105, 2008.

M. Burr, J. Trembeth, K. Jones, J. Geen, L. Lynch et al., The effects of dietary advice and vouchers on the intake of fruit and fruit juice by pregnant women in a deprived area: a controlled trial, Public Health Nutr, vol.10, pp.559-65, 2007.

G. H. Payne, H. Wethington, L. Olsho, J. Jernigan, R. Farris et al., Implementing a Farmer's market incentive program: perspectives on the new York City health bucks program, Prev Chronic Dis, vol.10, pp.1-9, 2013.

D. R. Herman, G. G. Harrison, and E. Jenks, Choices made by low-income women provided with an economic supplement for fresh fruit and vegetable purchase, J Am Diet Assoc, vol.106, pp.740-744, 2006.

J. V. Anderson, D. I. Bybee, R. M. Brown, D. F. Mclean, E. Garcia et al., 5 a day fruit and vegetable intervention improves consumption in a low income population, J Am Diet Assoc, vol.101, pp.195-202, 2001.

S. Havas, D. Damron, K. Treiman, J. Anliker, P. Langenberg et al., The Maryland WIC 5 a day promotion program pilot study: rationale, results, and lessons learned, J Nutr Educ, vol.29, pp.343-50, 1997.

G. Gorham, A. Dulin-keita, P. M. Risica, J. Mello, G. Papandonatos et al., Effectiveness of fresh to you, a discount fresh fruit and vegetable market in low-income neighborhoods, on Children's fruit and vegetable consumption, Prev Chronic Dis, vol.12, 2010.

R. An, Effectiveness of subsidies in promoting healthy food purchases and consumption: a review of field experiments, Public Health Nutr, vol.16, pp.1215-1243, 2013.

J. D. Jensen, H. Hartmann, A. De-mul, A. Schuit, and J. Brug, Economic incentives and nutritional behavior of children in the school setting: a systematic review, Nutr Rev, vol.69, pp.660-74, 2011.

M. B. Magnusson, A. Sjöberg, K. I. Kjellgren, and L. Lissner, Childhood obesity and prevention in different socio-economic contexts, Prev Med, vol.53, pp.402-409, 2011.

L. T. Cook, G. A. O'reilly, C. J. Derosa, L. A. Rohrbach, and D. Spruijt-metz, Association between home availability and vegetable consumption in youth: a review, Public Health Nutr, vol.18, pp.640-648, 2015.

, Expertise scientifique collective. Synthèse du rapport d'expertise réalisé par l'INRA à la demande du ministère de l'Alimentation de l'Agriculture et de la pêche, INRA. Les fruits et légumes dans l'alimentation, 2007.

V. Féron, C. Vincelet, D. Grange, A. Saunal, A. Champetier et al., 1 le contexte géographique et économique. Rapport ORS-Ile de France. ors-idf.org, 2016.

, Dossier complet?Commune de Saint-Denis (93066) | Insee, 2016.

, Accessed 29, 2017.

L. Auzet, M. Février, and A. Lapinte, Insee Prem: Niveaux de vie et pauvreté en France, 2007.

, Revenu disponible correspondant au seuil de pauvreté selon le type de ménage en, 2014.

V. Féron, C. Vincelet, D. Grange, A. Saunal, A. Champetier et al., 2 la population. Rapport ORS-Ile de France. ORS-IDF.org, 2016.

S. Drieux, C. Martinez, N. Azaroili, and V. Demonchy, Familles monoparentales franciliennes: les femmes toujours en première ligne face aux difficultés. INSEE Anal Ile--Fr, 2016.

F. Santé-publique, Prévalence et incidence du diabète 2013. Données épidémiologiques. santepubliquefrance.fr. 2016, 2017.

C. Ginioux, J. Grousset, S. Mestari, and F. Ruiz, Prévalence de l'obésité chez l'enfant et l'adolescent scolarisés en Seine Saint-Denis -Cairn, vol.18, pp.389-400, 2006.

C. Houdré, J. Ponceau, Z. Bonnin, and M. , Les niveaux de vie en, 2012.

F. Rurales, Observatoire des prix "Fruits et légumes". Eté 2014. Présentation, résultats et analyse. Dossier de presse. Paris: Fédération nationale, 2014.

H. Bihan, C. Mejean, K. Castetbon, H. Faure, V. Ducros et al., Impact of fruit and vegetable vouchers and dietary advice on fruit and vegetable intake in a low-income population, Eur J Clin Nutr, vol.66, pp.369-75, 2012.

D. B. Rubin, Inference and missing data, Biometrika, vol.63, pp.581-92, 1976.

D. B. Rubin, Multiple imputation after 18+ years, J Am Stat Assoc, vol.91, pp.473-89, 1996.

P. W. Lavori, R. Dawson, and D. Shera, A multiple imputation strategy for clinical trials with truncation of patient data, Stat Med, vol.14, pp.1913-1938, 1995.

Y. C. Yuan, Multiple Imputation for Missing Data : Concepts and New Development (Version 9.0), pp.1-13, 2014.

J. L. Schafer and M. K. Olsen, Multiple imputation for multivariate missing-data problems: a data analyst's perspective, Multivar Behav Res, vol.33, pp.545-71, 1998.

J. W. Graham, A. E. Olchowski, and T. D. Gilreath, How many imputations are really needed? Some practical clarifications of multiple imputation theory, Prev Sci Off J Soc Prev Res, vol.8, pp.206-219, 2007.

. Analytics, Business Intelligence and Data Management, 2017.

F. Faul, E. Erdfelder, A. Lang, and A. Buchner, power 3: a flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences, Behav Res Methods, vol.39, pp.175-91, 2007.

L. Bardin, Presses Universitaires Françaises, 1977.

R. Muchielli, L'analyse de contenu des documents et des communications, Esf, 2006.

R. Barthes, Introduction à l'analyse structurale des récits, Communications, vol.8, pp.1-27, 1966.

P. Paillé and R. Muchielli, L'analyse qualitative en sciences humaines et sociales. Malakoff: Armand Colin, 2003.

C. Smith, W. R. Parnell, R. C. Brown, and A. R. Gray, Providing additional money to food-insecure households and its effect on food expenditure: a randomized controlled trial, Public Health Nutr, vol.16, pp.1507-1522, 2013.

A. Mcfadden, J. M. Green, V. Williams, J. Mcleish, F. Mccormick et al., Can food vouchers improve nutrition and reduce health inequalities in Buscail et al, BMC Public Health, vol.18, pp.1065-1079, 2018.

, low-income mothers and young children: a multi-method evaluation of the experiences of beneficiaries and practitioners of the healthy start programme in England, BMC Public Health, vol.14, p.148, 2014.

A. Basdevant, J. Bouillot, K. Clément, J. Oppert, and P. Tounian, Médecine et chirurgie de l'obésité, 2011.

G. Rebnes, La lettre scientifique de l'IFAVA (International Fruit and Vegetable Alliance), J Pédiatrie Puériculture, vol.20, pp.356-364, 2007.

N. Darmon, E. L. Ferguson, and A. Briend, A cost constraint alone has adverse effects on food selection and nutrient density: an analysis of human diets by linear programming, J Nutr, vol.132, pp.3764-71, 2017.

B. Boucher, L'apprentissage harmonieux de l'alimentation chez l'enfant, J Pédiatrie Puériculture, vol.21, pp.334-342, 2008.

B. Lemaire, G. Longuet, C. Guéant, F. Baroin, X. Bertrand et al., Arrêté du 30 septembre 2011 relatif à la qualité nutritionnelle des repas servis dans le cadre de la restauration scolaire

, Recommandation nutrition -Groupe d'étude des marchés de restauration collective et nutrition (GEM-RCN), Le portail des ministères économiques et financiers

, Accessed 26, 2017.

, Etude sur l'équilibre nutritionnel dans les restaurants scolaires de 606 communes et établissements scolaires de France. UFC-Que Choisir, 2013.

J. Cohen, Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences, 1988.

K. S. Katz, A. El-mohandes, D. M. Johnson, M. Jarrett, A. Rose et al., Retention of low income mothers in a parenting intervention study, J Community Health, vol.26, pp.203-221, 2001.

L. Nicholson, P. M. Schwirian, E. G. Klein, T. Skybo, L. Murray-johnson et al., Recruitment and retention strategies in longitudinal clinical studies with low-income populations, Contemp Clin Trials, vol.32, p.353, 2011.

C. Buscail, J. Gendreau, M. Painsecq, P. Daval, P. Latino-martel et al., Recrutement des familles dans le projet, p.45, 2016.

D. Feskanich, E. B. Rimm, E. L. Giovannucci, G. A. Colditz, M. J. Stampfer et al., Reproducibility and validity of food intake measurements from a semiquantitative food frequency questionnaire, J Am Diet Assoc, vol.93, pp.790-796, 1993.

C. Bellin-lestienne, V. Deschamps, A. Noukpoapé, N. Darmon, S. Hercberg et al., Food consumption and position of food aid among participants of the ABENA study, Bull Epidémiologique Hebd, pp.79-81, 2004.

C. Méjean, V. Deschamps, C. Bellin-lestienne, A. Oleko, N. Darmon et al., Associations of socioeconomic factors with inadequate dietary intake in food aid users in France (The ABENA study 2004-2005), Eur J Clin Nutr, vol.64, p.2009153, 2010.

B. Bonevski, M. Randell, C. Paul, K. Chapman, L. Twyman et al., Reaching the hard-to-reach: a systematic review of strategies for improving health and medical research with socially disadvantaged groups, BMC Med Res Methodol, vol.14, p.42, 2014.

. Buscail, BMC Public Health, vol.18, p.1065, 2018.

!. Titre, !Patient)! ! concevoir( un( modèle( d'intervention( méthodologique( visant' à' adapter' les' programmes' d'éducation' thérapeutique' aux' besoins'spécifiques'des'personnes'en'situation'

, Votre! participation! à! ce! projet! de! recherche! consiste! en! un! entretien! individuel!(et!si!vous!le!désirez,!dans!un!second!temps,!en!un!entretien! collectif)!!visant!à!identifier

!. Titre, !Patient)! ! concevoir( un( modèle( d'intervention( méthodologique( visant' à' adapter' les' programmes' d'éducation' thérapeutique' aux' besoins'spécifiques'des'personnes'en'situation'

A. Margat, B. Pétré, and . R. Gagnayre, Educational practices used by caregivers engaged in therapeutic education for patients with low literacy skills, Soumis à Journal of Patient Experience

, Identifier et catégoriser les stratégies mises en oeuvre par les personnes illettrées lors de résolutions de problèmes en santé

, L'éducation thérapeutique du patient : une opportunité pour répondre aux besoins en littératie en santé des patients illettrés. Proposition d'un modèle d'intervention pédagogique