A viewpoint from child psychiatry about the diagnosis of dysphasia - Université Sorbonne Paris Nord Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue La psychiatrie de l'enfant Année : 2017

A viewpoint from child psychiatry about the diagnosis of dysphasia

Regard pédopsychiatrique sur le diagnostic de dysphasie

Résumé

Dysphasia is a severe and persistent disorder of oral language development. Usually, the effect on language development is said to be “specific,” that is, something not traceable to an identifiable clinical cause. Because of the complexity of diagnosing dysphasia, we felt it necessary to first make a synthetic compendium of the state of research in the domain based on a review of the literature. In the second part of the article, we will formalize some of our questions concerning the diagnosis and the notion of specificity, born of the confrontation between our clinical experience and the salient points of current research. On the basis of this clinical practice and with the support of the aforementioned research, the authors advocate for the necessity of a psychiatric evaluation of all children in whom dysphasia is suspected or diagnosed.
La dysphasie est un trouble sévère et persistant du développement du langage oral. Classiquement, l’atteinte du développement du langage est dite « spécifique », c’est à dire ne relevant pas d’une cause cliniquement identifiable. Devant la complexité du diagnostic de dysphasie, il nous a paru nécessaire de dresser un état des lieux synthétique de l’état des recherches dans le domaine à partir d’une revue de la littérature. Dans une seconde partie, nous formalisons certains de nos questionnements autour de ce diagnostic et de la notion de spécificité, nés de la confrontation entre notre expérience clinique et les points saillants des recherches actuelles. Au vu de leur pratique clinique, et étayés de leurs recherches, les auteurs plaident pour l’impérative nécessité d’une évaluation pédopsychiatrique chez tous les enfants chez lesquels une dysphasie est suspectée ou diagnostiquée.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03944341 , version 1 (18-01-2023)

Identifiants

Citer

Nathaëlle Bock, Geneviève Serre-Pradère, Laurence Robel, Thierry Baubet. A viewpoint from child psychiatry about the diagnosis of dysphasia. La psychiatrie de l'enfant, 2017, 60 (1), pp.167. ⟨10.3917/psye.601.0167⟩. ⟨hal-03944341⟩
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