Unaccompanied minors - Filiation and affiliations from one country to another - Université Sorbonne Paris Nord Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue L'Autre Année : 2020

Unaccompanied minors - Filiation and affiliations from one country to another

Mineurs non accompagnés - Filiation et affiliations d’un pays à l’autre

Résumé

Unaccompanied minors are a vulnerable population at the crossroads of two critical situations: adolescence and migration. We focused our interest on filiation, affiliation, and the management of the differences in the links with the country of origin and with the host country. For this study we met five young people who had arrived as unaccompanied minors and who were followed in psychotherapy. The method consisted of two semi-structured interviews with an interpreter and the use of a narrative tool—the “dialogical self”—which we adapted to our subject. After a phenomenological analysis we identified various themes. On the one hand, links with educators (supervising staff) were compared to links with parents, and links with friends were compared to fraternal links. On the other hand, links at school and at work seem to be focused on performance. Finally, the study of the perceptions of differences between the country of origin and the host country revealed several notions: lack of comparability, notions of loss and gain, the relative stability of previous representations, attempts to explain differences, and the deployment of coping strategies.
Les mineurs non accompagnés constituent une population vulnérable au carrefour de deux situations critiques : adolescence et migration. Nous nous sommes intéressés aux modalités de filiation, d’affiliations et de gestion des différences des liens entre le pays d’origine et le pays d’accueil et avons rencontré pour cette étude cinq jeunes suivis en psychothérapie. La méthode a consisté en deux entretiens semi-structurés avec interprète et l’utilisation d’un outil narratif, le self dialogique. L’analyse phénoménologique des entretiens permet de déterminer plusieurs thèmes. D’une part, le lien aux éducateurs est comparé aux liens aux parents alors que les liens aux amis s’apparentent à des liens fraternels. D’autre part, les liens à l’école et au travail semblent centrés sur la performance. Enfin, l’étude des différences entre le pays d’origine et le pays d’accueil a fait apparaître plusieurs notions : une non comparabilité, les notions de perte et de gain, une relative stabilité des représentations antérieures, ainsi qu’une tentative d’explication des différences et des stratégies d’adaptation à l’œuvre.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03944316 , version 1 (18-01-2023)

Identifiants

Citer

Benjamin Assayag, Olivier Taïeb, Marie Rose Moro, Thierry Baubet. Unaccompanied minors - Filiation and affiliations from one country to another. L'Autre, 2020, Volume 21 (3), pp.340-349. ⟨10.3917/lautr.063.0340⟩. ⟨hal-03944316⟩
13 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More