Abstract : This text will examine the relationship between learning and tourist practices in two fields of survey: social tourism and self-observation. Daily learning resulting from tourist activities developed for integrating disadvantaged communities into a mainstream norm, learning the tourist practice itself, and learning stemming from the tourist practice that furthers knowledge or know-how not limited to appropriating the practice, are interdependent. The notions of guided participation and of guided exploration reveal the learning mechanisms at work. The latter also affords us a lifelong informal education potential.
Résumé : A partir de deux terrains, l’un concernant le tourisme social aidé, l’autre une observation de soi, cet article essaie de relever les apprentissages liés à la pratique touristique. S’y entremêlent des apprentissages quotidiens faits à partir de l’activité touristique visant la normalisation de populations défavorisées, l’apprentissage de la pratique touristique elle-même et des apprentissages issues de la pratique mais développant des connaissances, savoir-faire qui ne se limitent pas à la maîtrise de la pratiques. Les notions de participation guidée et d’exploration guidée permettent de comprendre les mécanismes d’apprentissage à l’œuvre, la seconde permettant de saisir un potentiel d’éducation informelle tout au long de la vie.