Étude descriptive des programmes d'éducation thérapeutique de l'Assistance publique - Hôpitaux de Paris (2011) - Université Sorbonne Paris Nord Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Éducation thérapeutique du patient / Therapeutic patient education Année : 2010

From patient compliance to empowerment and consumer's choice: Evolution or regression? An overview of patient education in French speaking European countries

Étude descriptive des programmes d'éducation thérapeutique de l'Assistance publique - Hôpitaux de Paris (2011)

Résumé

Introduction: Since 2009, therapeutic patient education (TPE) programs must call for authorization from the Health Regional Agency (ARS). In the Paris metropolitan area, the Assistance Publique – Hôpitaux de Paris (AP-HP) is the greatest public hospital organization and its offer of TPE programs is wide. Objectives: This study aims to characterize the AP-HP offer in TPE programs. Methods: The Education and Health Practices Laboratory EA 3412 (University Paris 13) has created a website dedicated to the TPE program’s offer in the Paris metropolitan area, based on the available information contained in TPE programs requests for authorization, sent to ARS. This website (CART’EP) helps the health professionals of the region to identify the appropriate TPE programs for their patients, and allows information exchange. Our descriptive study focuses only on the AP-HP TPE programs authorized until December 5th 2011. Results: Among the 615 TPE programs authorized by ARS in the Paris metropolitan area, 264 are proposed by AP-HP (42.9%). Diabetes is the most represented disease: 21.6% (57 TPE programs for all types of diabetes), followed by HIV (22 TPE programs: 8.3%). The majority of TPE programs are opened to adults: 172 programs (65.2%). Patients attending the hospital based TPE programs are mainly recruited internally (96, 6%) and 30% are also recruited externally. Health professionals involved in TPE programs are physicians (84.1%) and nurses (82.6%). Conclusions: The TPE authorization procedure opens new possibilities for characterizing the TPE offer and its accessibility in a metropolitan area. It will be interesting to compare our results to an ulterior study.
Introduction : Les programmes d’éducation thérapeutique du patient (ETP) sont soumis à une demande d’autorisation par les Agences régionales de santé (ARS) depuis 2009. En Île-de-France (IdF), l’Assistance publique des hôpitaux de Paris (AP-HP) est le plus grand pôle de santé et son offre d’ETP est la plus importante. Objectif : Cette étude vise à caractériser l’offre d’ETP proposée par l’AP-HP. Méthode : Le laboratoire Éducations et Pratiques de Santé EA 3412 (Université Paris 13) a conçu un questionnaire pour structurer les informations disponibles dans les demandes d’autorisation de programmes d’ETP pour l’IdF. Cette base de données lui a permis de réaliser, un site internet (CART’EP) dédié à l’ETP en IdF : à la fois cartographie des programmes d’ETP et site de partage d’informations. Notre étude descriptive analyse les programmes d’ETP de l’AP-HP autorisés par l’ARS IdF au 5 décembre 2011. Résultats : Sur les 615 programmes d’ETP autorisés, 264 (42,9 %) proviennent des hôpitaux de l’AP-HP. Le diabète est la pathologie la plus représentée avec 21,6 % des programmes (57 programmes), suivi du VIH/SIDA avec 8,3 % soit 22 programmes. L’offre est majoritairement dédiée aux adultes avec 172 programmes (65,2 %). Le mode majoritaire de recrutement des patients est intra-hospitalier (96,6 %) et 30 % des programmes ont aussi un recrutement de ville. Les professionnels impliqués sont des médecins (84,1 % des programmes) et des infirmiers (82,6 %). Conclusion : La procédure d’autorisation des programmes par les ARS ouvre de nouvelles perspectives pour mieux caractériser l’offre d’ETP et son accessibilité au niveau régional. Ces résultats devraient être comparés à une étude ultérieure.
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hal-01614504 , version 1 (11-10-2017)

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Citer

Marie Husson, Philippe Chassseral, Vincent de Andrade, Cyril Crozet, Mélissa Rugard, et al.. Étude descriptive des programmes d'éducation thérapeutique de l'Assistance publique - Hôpitaux de Paris (2011). Éducation thérapeutique du patient / Therapeutic patient education , 2010, 6 (2), pp.20101. ⟨10.1016/j.pec.2010.01.012⟩. ⟨hal-01614504⟩
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