H. Autorité and D. Santé, Surpoids et obésité de l'enfant et de l'adolescent. HAS; 2011, disponible sur

N. Krebs, J. Himes, D. Jacobson, T. Nicklas, P. Guilday et al., Assessment of Child and Adolescent Overweight and Obesity, PEDIATRICS, vol.120, issue.Supplement, pp.193-228, 2007.
DOI : 10.1542/peds.2007-2329D

P. Isnard and M. Mouren-simeoni, Aspects psychologiques et psychopathologiques de l'enfant obèse : L'enfant, l'obésité et... l'Europe, Médecine Nutr, vol.30, pp.139-184, 1994.

J. Snethen, M. Broome, and S. Cashin, Effective Weight Loss for Overweight Children: A Meta-Analysis of Intervention Studies, Journal of Pediatric Nursing, vol.21, issue.1, pp.45-56, 2006.
DOI : 10.1016/j.pedn.2005.06.006

I. Janssen, W. Craig, W. Boyce, and W. Pickett, Associations Between Overweight and Obesity With Bullying Behaviors in School-Aged Children, PEDIATRICS, vol.113, issue.5, pp.1187-1194, 2004.
DOI : 10.1542/peds.113.5.1187

. Ministère, de l'emploi et de la solidarité-Plan Obésité 2010?2013, Disponible sur

S. Gaillard, V. Barthassat, Z. Pataky, and A. Golay, Un nouveau programme d'éducation thérapeutique pour les patients obèses, Nutr-Obésité, vol.288, pp.695-699, 2011.

M. Golan and A. Weizman, Familial Approach To The Treatment Of Childhood Obesity: Conceptual Model, Journal of Nutrition Education, vol.33, issue.2, pp.102-107, 2001.
DOI : 10.1016/S1499-4046(06)60173-5

P. Ciampa, D. Kumar, and S. Barkin, Interventions Aimed at Decreasing Obesity in Children Younger Than 2 Years, Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, vol.164, issue.12, pp.1098-1104, 2010.
DOI : 10.1001/archpediatrics.2010.232

URL : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3369272

K. Young, J. Northern, K. Lister, J. Drummond, O. Brien et al., A meta-analysis of family-behavioral weight-loss treatments for children, Clinical Psychology Review, vol.27, issue.2, pp.240-249, 2007.
DOI : 10.1016/j.cpr.2006.08.003

R. Tanas, S. Pedretti, G. Gilli, R. Gagnayre, and R. Marcolongo, Evaluation clinique d???un programme d?????ducation th??rapeutique centr?? sur les familles d???enfants et d???adolescents ob??ses ou en surpoids, Education Th??rapeutique du Patient - Therapeutic Patient Education, vol.3, issue.2, pp.111-120, 2011.
DOI : 10.1051/tpe/2011111

R. Tanas, F. Mazza, G. Caggese, E. Rosato, M. Donach et al., A Pilot Experience in the training of healthcare professionals to face the childhood obesity epidemic through family therapeutic education, Open J pediatr, vol.3, pp.165-176, 2013.

J. Banks, J. Shield, and D. Sharp, Barriers engaging families and GPs in childhood weight management strategies, British Journal of General Practice, vol.61, issue.589, pp.492-497, 2011.
DOI : 10.3399/bjgp11X588466

URL : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3145533

L. Edmunds, E. Waters, and E. Elliott, Evidence based paediatrics: Evidence based management of childhood obesity, BMJ, vol.323, issue.7318, pp.916-919, 2001.
DOI : 10.1136/bmj.323.7318.916

A. Golay, G. Lagger, and A. Giordan, Comment motiver le patient à changer ? Maloine, 2010.
DOI : 10.1016/s1957-2557(10)70070-5

H. Guide-méthodologique, Structuration d'un programme d'éducation thérapeutique du patient dans le champ des maladies chroniques, HAS, 2007.

J. Ivernois and R. Gagnayre, Propositions pour l'évaluation de l'éducation thérapeutique du patient, Actualité et Dossier en Santé Publique, vol.28, pp.57-61, 2007.

G. Scallon, L'évaluation des apprentissages dans une approche par compétences, 2007.

R. Gagnayre, C. Marchand, C. Pinosa, M. Brun, D. Billot et al., Approche conceptuelle d???un dispositif d?????valuation p??dagogique du patient, P??dagogie M??dicale, vol.7, issue.1, pp.31-42, 2006.
DOI : 10.1051/pmed:2006021

J. Tardif, L'évaluation des compétences : Documenter le parcours de développement Chenelière Education, 2006.

S. Videau, A. Bertrand, B. Jouret, and R. Gagnayre, Recueil de pratiques visant ?? harmoniser les ??valuations p??dagogiques des comp??tences de soins chez les enfants de 9???11 ans en surpoids ou ob??ses, Education th??rapeutique du patient - Therapeutic patient education, vol.2, issue.1, pp.15-24, 2010.
DOI : 10.1051/tpe/2010004

V. Dory, T. De-foy, and J. L. Degryse, L'auto-??valuation : postulat pr??alable, finalit?? de la mission ??ducative ou utopie p??dagogique??? Clarifications conceptuelles et pistes pour une application en ??ducation m??dicale, P??dagogie M??dicale, vol.10, issue.1, pp.41-53, 2009.
DOI : 10.2515/pedmed/20080318

C. Marchand, A. Jolivet, J. Iguenane, V. David, C. Berville et al., Study of cystic fibrosis patient skills acquisition using a pedagogical evaluation system, Education Th??rapeutique du Patient - Therapeutic Patient Education, vol.3, issue.1, pp.35-44, 2011.
DOI : 10.1051/tpe/2011106

C. Marchand, J. Iguenane, V. David, M. Kerbrat, and R. Gagnayre, Perception d???utilit?? par les patients et les soignants d???un dispositif d?????valuation p??dagogique centr?? sur le d??veloppement des comp??tences des patients : une ??tude exploratoire, P??dagogie M??dicale, vol.11, issue.1, pp.19-35, 2010.
DOI : 10.1051/pmed/2010004

R. Bibace and M. Walsh, Development of children's concepts of illness, Journal of the American Academy of Child Psychiatry, vol.20, issue.3, pp.912-917, 1980.
DOI : 10.1016/S0002-7138(09)61657-5

H. Koopman, R. Baars, J. Chaplin, and K. Zwinderman, Illness through the eyes of the child: the development of children's understanding of the causes of illness, Patient Education and Counseling, vol.55, issue.3, pp.363-370, 2004.
DOI : 10.1016/j.pec.2004.02.020

B. Petrovic, M. Mecarelli, and M. Dabbas, Psychopathologie et narrativit?? dans l'ob??sit?? infantile, La psychiatrie de l'enfant, vol.52, issue.1, pp.45-61, 2009.
DOI : 10.3917/psye.521.0045

E. Aparicio, J. Canals, N. Voltas, C. Hernández-martínez, and V. Arija, Emotional psychopathology and increased adiposity: Follow-up study in adolescents, Journal of Adolescence, vol.36, issue.2, pp.319-330, 2013.
DOI : 10.1016/j.adolescence.2012.12.003

D. 'autume, C. Musher-eizenman, D. Marinier, E. Viarme, F. Frelut et al., Conduites alimentaires et symptômes émotionnels dans l'obésité infantile : étude exploratoire transversale à partir d'autoquestionnaires chez 63 enfants et adolescents, Arch Pédiatrie, vol.19, pp.803-810, 2012.

J. Bosch, M. Stradmeijer, and J. Seidell, Psychosocial characteristics of obese children/youngsters and their families: implications for preventive and curative interventions, Patient Education and Counseling, vol.55, issue.3, pp.353-362, 2004.
DOI : 10.1016/j.pec.2003.04.005

M. Dreyer and A. Egan, Psychosocial functioning and its impact on implementing behavioral interventions for childhood obesity, Progress in Pediatric Cardiology, vol.25, issue.2, pp.159-166, 2008.
DOI : 10.1016/j.ppedcard.2008.05.007

A. Gesell and F. L. Ilg, Enfant de cinq à dix ans. 11 e éd, 1999.

A. Gesell, L'adolescent de 10 à 16 ans. Presses Universitaires De France, 1996.

M. Develay, Propos sur les sciences de l'éducation. Paris: ESF Editeurs, 2001.

J. Ivernois and R. Gagnayre, Apprendre à éduquer le patient?: Approche pédagogique. 4 e éd. Maloine, 2011.

J. Piaget and B. Inhelder, La psychologie de l'enfant. 2 e éd. Paris: Presses Universitaires de France, 2011.

R. Française, Bulletin Officiel n ? 1 du 5 janvier 2012 relatif au cycle des approfondissements. Progression pour le cours élémentaire deuxième année et le cours moyen. 80, p.34

B. Wolf and F. Lemétayer, Ob??sit?? infantile et ????style causal??????: ??tude comparative entre un groupe d???enfants ob??ses et un groupe d???enfants t??moins de poids normal, Neuropsychiatrie de l'Enfance et de l'Adolescence, vol.56, issue.1, pp.32-38, 2008.
DOI : 10.1016/j.neurenf.2007.11.001

B. Baldaro, N. Rossi, R. Caterina, M. Codispoti, A. Balsamo et al., Deficit in the discrimination of nonverbal emotions in children with obesity and their mothers, International Journal of Obesity, vol.27, issue.2, pp.191-195, 2003.
DOI : 10.1038/sj.ijo.802228

J. Franklin, G. Denyer, K. Steinbeck, I. Caterson, and A. Hill, Obesity and Risk of Low Self-esteem: A Statewide Survey of Australian Children, PEDIATRICS, vol.118, issue.6, pp.2481-2487, 2006.
DOI : 10.1542/peds.2006-0511

C. L. Hadji, évaluation des apprentissages 30 ans de recherche et de débats, Sciences Humaines, pp.100-103, 1996.

A. Giordan and . Apprendre, Paris: Belin, 1998.

M. Montagne, Pharmaceutical pictograms: A model for development and testing for comprehension and utility, Research in Social and Administrative Pharmacy, vol.9, issue.5, pp.609-629, 2013.
DOI : 10.1016/j.sapharm.2013.04.003

D. Paulhus, Measurement and control of response bias Measures of personality and social psychological attitudes, pp.17-59, 1991.

. Perettide-)-a, J. Boniface, and J. Legrand, Encyclopédie de l'évaluation en formation et en éducation, ESF Editeur, pp.223-187, 1998.

A. Lacroix and J. Assal, L'éducation thérapeutique des patients: Accompagner les patients avec une maladie chronique: nouvelles approches. 3 e éd. Maloine, 2011.

S. Quinart, F. Mougin, M. Simon-rigaud, V. Negre, and A. Bocquet, Expérience d'un éducateur sportif et d'un réseau de prévention. Le pédiatre, Cahier FMC, vol.222, pp.4-9, 2007.

D. Delignières and S. Perez, Le plaisir perçu dans la pratique des APS: Elaboration d'un outil d'évaluation, Rev STAPS, vol.45, pp.7-18, 1998.