The use of concept maps in the therapeutic patient education field: preliminary study with an analysis of the litterature - Archive ouverte HAL Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Educ Ther Patient/Ther Patient Educ Année : 2015

The use of concept maps in the therapeutic patient education field: preliminary study with an analysis of the litterature

L’utilisation des cartes conceptuelles dans le champ de l’éducation thérapeutique des patients

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Résumé

Introduction: The concept map (CM) is a teaching technique that aids learning and its assessment Originally used in general education, it was introduced in therapeutic patient education (TPE) in 2004. Aims: To describe and analyse the use of concept mapping in TPE ten years after its introduction. Methods: Analysis of the literature from 2004 to 2014 using the following databases and search engines: ScienceDirect, Google Scholar, PubMed, EM-Premium, PsycINFO, OpenGrey, Sudoc, ERIC and JSTOR. Results: Twenty-seven documents were analyzed. Twenty-one of these reported studies or practical experiences in France. The maps were used in TPE for different groups having a variety of conditions, mainly for the purpose of diagnostic and training assessments (23/27), and less commonly as a learning aid (4/27). Several methods for use were identified: construction by the patient, by the educator, as a group or individually. The authors described the benefits of each method. The effects and educational potential of concept mapping were discussed. Conclusion: Despite the limited number of publications, this literature analysis confirms the value of concept maps in TPE. However, their use, which is still limited, will depend on whether caregiver-educators see a place for them and are trained to use them.
Introduction : La carte conceptuelle est une technique pédagogique favorisant l’apprentissage et son évaluation. Utilisée initialement en éducation générale, elle a été introduite dans le domaine de l’éducation thérapeutique des patients (ETP) en 2004. Objectifs : Décrire et analyser les utilisations de la carte conceptuelle en ETP 10 ans après leur introduction dans ce champ Méthode : Analyse de la littérature entre 2004 et 2014 à partir de plusieurs bases de données et moteurs de recherche : Science Direct, Google Scholar, Pub Med, EM-Consult, PsyInfo, Open Grey, Sudoc, ERIC, JSTOR. Résultats : Vingt-sept documents ont été analysés. 21/27 sont des études ou expériences pratiques menées en France. Les cartes sont utilisées en ETP auprès de différents publics porteurs de pathologies diverses. Elles sont principalement utilisées dans un but d’évaluations diagnostique et formative (23/27) et moins souvent comme technique d’aide à l’apprentissage (4/27). Plusieurs modalités d’utilisation sont retrouvées : réalisation par le patient, par l’éducateur, en groupe ou individuellement. Les avantages de chaque modalité sont décrits par les auteurs. Les effets et potentialités pédagogiques des cartes conceptuelles sont relevés. Conclusion : Malgré un nombre limité de publication, cette analyse de la littérature confirme l’intérêt des cartes conceptuelles dans le champ de l’ETP. Cependant, leur utilisation, encore limitée, reste dépendante de la place que leur accordent les soignants éducateurs pour favoriser l’apprentissage des patients et de leur formation à leur utilisation.
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hal-01568261 , version 1 (25-07-2017)

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Citer

Marie Godet, Claire Marchand, Vincent de Andrade, Jean -François D 'Ivernois, Rémi Gagnayre. The use of concept maps in the therapeutic patient education field: preliminary study with an analysis of the litterature. Educ Ther Patient/Ther Patient Educ, 2015, 7 (2), pp.20103. ⟨10.1051/tpe/2015014⟩. ⟨hal-01568261⟩
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